Readly lanserar Readly Ads: Ny annonslösning för magasin

Nu introducerar magasinappen Readly det nya digitala annonsformatet Readly Ads. För första gången ges annonsörer möjlighet att annonsera i Readlys anslutna titlar och få förståelse för det faktiska engagemanget kring en magasinsannons i digital miljö.

Annonsformatet Readly Ads introduceras till början som ett pilotprojekt i Sverige och kommer under nästa år även lanseras i Tyskland och England. Med hjälp av Readly Ads kan annonsörer för första gången lära känna sin målgrupp och få data på hur deras annonser engagerar. Bland annat kan annonsörerna se hur många som har sett annonsen, lästid, om läsaren klickat sig vidare eller om läsaren delar innehållet vidare. Readly Ads ger dessutom annonsörer möjlighet att kunna lansera kampanjer snabbare samt att testa olika annonser samtidigt.

Tekniken bakom Readly Ads bygger på maskininlärning, som gör det möjligt att styra annonser utifrån vem läsaren är, vad den gillar att läsa i Readly och hur den reagerat på tidigare annonser. Annonsörer köper garanterade views i en kontrollerad miljö.

För förlagen innebär Readly Ads en ny möjlighet att optimera annonseringsgraden i sina titlar. I både nyutgivna och gamla utgåvor kan förlagen nu addera digitala annonser för att nå önskad packningsgrad. Samtliga stora svenska förlag, som Bonnier Magazines & Brands, Aller, Egmont, IDG, Expressens- och Aftonbladets magasin, har avtalat om att upplåta annonsutrymme till Readly Ads.

Readlys Innehållschef i Sverige, Daniel Hamrin, kommenterar Readly Ads:
“Annonsinvesteringarna i magasin har senaste åren minskat markant ofta på grund av att man inte kunnat mäta sina investeringar i samma utsträckning som digitala medier. Med Readly Ads kan vi vara en del av lösningen genom att visa på den faktiska effekten med magasinsannonsering och med hjälp av data locka tillbaka annonspengar.”

Mia Kristoffersson, Marknadskoordinator på Viking Beds of Sweden AB, säger:
”Vi hoppade på annonsering via Readly Ads i ett ganska tidigt skede. Bredden på tidningar tilltalade, prislappen likaså. Tillgången till fullständig och löpande statistik under perioden och att man dessutom kan byta budskap för att nå flera målgrupper visade sig vara ett suveränt instrument. Vi fick svart på vitt vad som inte fungerade som tänkt, men också vad som gick bättre än förväntat. I en papperstidning vet du bara hur många som köpt tidningen, en Orvesto-undersökning baseras på en massa antaganden, vilket ger en stor gråzon och gängse webbannonsering ger dig i bästa fall antal klick och visningar. För oss har Readly Ads varit en riktigt bra marknadsinvestering som dessutom gett oss värdefull fakta på vilka som lockas av våra budskap och produkter och vi kommer garanterat budgetera för några perioder kommande år.”

Readly är en digital tjänst som ger användarna obegränsad tillgång till 3 000 + nationella och internationella magasin i en app. Tjänsten är snabb, enkel att använda och varje användare får obegränsad läsning på upp till 5 enheter, hela familjen kan använda samma abonnemang. Readly erbjuder flera smarta funktioner som favoritmarkering, sökfunktion i artiklar och offlineläsning, till resan. Readly grundades i Sverige 2013 och finns tillgänglig i hela världen med huvudfokus på Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz och Storbritannien.
www.readly.com