OLAGLIG SEXHANDEL FÖR TIOTALS MILJONER – LITEN RISK ATT ÅKA FAST

Sexhandeln sker idag nästan uteslutande på nätet, framför allt på de så kallade eskortsidorna där en man kan beställa en kvinna via sms och kort därefter genomföra sexköpet i en lägenhet som kvinnan eller hennes hallick har hyrt.

Varje dag finns 100-tals annonser riktade till sexköpare i ett 20-tal svenska städer.

De som driver en digital bordell kan tjäna tiotals miljoner kronor i annonsintäkter, pengar som kommer från olagliga sexköp och därmed tvättas rena via sajternas bolag som är registrerade hos europeiska bolagsverk.

Idag släpps rapporten De digitala bordellerna som är ett samarbete mellan Realstars och tidningen Faktum och där en expertpanel under dagen diskuterade hur människohandeln och bordellverksamheten kan stoppas.

Rapporten kartlägger sexhandeln på nätet och berättar om de försök som har gjorts för att stoppa den. Rapporten visar att handeln inte skulle vara möjlig utan de digitala betaltjänster som används för att köpa annonser.

Diskussionerna visar att frågan måste angripas från flera håll och där aktörer från olika delar av samhället måste samarbeta. Exempel var nya vägar för myndigheter att samarbeta över landsgränser samt att de företag som är en del av problematiken kring sexhandeln måste agera och inte bara hänvisa till policys.

Medverkande i panelen var Anna Hedh, Europaparlamentariker, Parul Sharma, rektor på the Academy for Human Rights in Business och ambassadör för Realstars, Mats Paulsson, Senior utredare, prostitution och människohandel, Jämställdhetsmyndigheten. Även Thomas Ahlstrand, vice chefsåklagare vid Internationella åklagarkammaren i Göteborg och Grethe Lindskog, revisor vid Nationella åklagaravdelningen i Göteborg deltog.

Rapporten kan beställas på info@realstars.eu.

• Arbetsliv

RealStars är en oberoende ideell organisation som grundades 2010 med syfte att verka för en bättre värld fri från sextrafficking. RealStars arbetar både nationellt och inom EU genom kampanjer och opinionsbildning och där budskapet – Fair Sex- uttrycks i både design, konst och mode.