RealStars bjuder in till Happy Ending-mingel

Situationen på Sveriges thaimassagesalonger präglas av utsatthet och polisen uppger att det pågår prostitution på cirka 80 procent av salongerna. När RealStars projekt Växtkraft Thai avslutas bjuder organisationen in allmänhet och aktörer att ta ställning mot ”sexköp” och verka för ett riktigt Happy Ending fredagen den 27 januari på Clarion Hotel Stockholm.

Genom arvsfondsprojektet Växtkraft Thai har anti-trafficking-organisationen RealStars besökt thaimassagesalonger i Stockholm och Göteborg för att ge stöd och samtidigt arbeta aktivt mot efterfrågan på ”sexköp”. Idag är arbetsrelaterad och sexuell exploatering utbrett på majoriteten av thaimassagesalonger i Sverige och många av kvinnorna lever i osynliga fängelser. Under projektet har teamet arbetet tillsammans med yrkesverksamma på thaimassagesalonger för att öka delaktighet, integration i det svenska samhället samt höja statusen på thaimassage.

Genom att bjuda in till eventet Happy Ending är förhoppningen att fler samhällsaktörer ska bidra i det förebyggande arbetet. Väsentligt är också att de som befinner sig i prostitution får stöd och hjälp att lämna en exploaterande tillvaro, t.ex. genom exitprogram. För detta behövs stärkta samarbeten mellan ideell sektor, myndigheter, företag, fastighetsföretag och allmänheten.

– Det bästa vi kan göra för att sätta stopp för trafficking är att minska efterfrågan att köpa tillträde till andras kroppar och förändra attityder som leder till kommersiellt sexuellt utnyttjande. Genom våra satsningar Växtkraft Thai och Happy Ending-kampanjen verkar vi för en nollvision – ingen ska utsättas för sexuell exploatering, säger Malin Roux Johansson, RealStars grundare.

Under eventet bjuder vi på intressanta samtal, bland annat med Joakim Medin, författare till Thailandssvenskarna och Jonas Trolle, författare till Jakten på Kapten Klänning. Det finns också möjlighet att prova thaimassage och på plats finns även representanter från polisen och Mikamottagningen.

NÄR: 27 januari, kl 15-19

VAR: Hotel Clarion Stockholm, Ringvägen 98 i Stockholm

Se mer information på www.realstars.eu och www.happy-ending.se

För pressrelaterade frågor och ytterligare information

Vänligen kontakta:
Malin Roux Johansson, verksamhetschef RealStars, 070-747 41 87, malin@realstars.eu

RealStars är en ideell organisation med syfte att verka för en bättre värld fri från trafficking. RealStars arbetar nationellt och inom EU genom kampanjer och opinionsbildning och baserar sitt arbete på FN:s barnkonvention och den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna.