Färganalys eller färgspråk?

Du har säkert hört talas om färganalys, kanske till och med gjort en och blivit placerad som antingen vinter, vår, sommar eller höst. Färganalysen kom under 80-talet för att på slutet av 90-talet nästan helt försvinna.

Färganalysen blev tyvärr en styrning för flertalet, vilket än idag skapat en osäkerhet att mixa de olika färgskalorna med varandra, en rädsla att våga gå utanför ramarna och ”bli fel”. Vi anser att färg är mer komplicerat än så och menar att många har en färgskala som ”flyter” mellan både den varma och kalla skalan. Vi menar att det alltså inte är riktigt så enkelt som i youtube-klippet...

Vår syn på färg handlar inte om personen tillhör grupperna vår, sommar, höst eller vinter utan om vilket språk färg förmedlar. Istället för årstider har vi valt att dela in färgerna som pålitliga, diskreta eller starka, något som vi beskriver mer i boken "Klä bort, klä fram och fuska - en personlig stilguide".

Färg är en av de största och viktigaste delarna i klädseln och för många är upptäckten av nya färgkombinationer dörröppnaren till en ny stil. Därför bör du som gjort en färganalys under 80- eller 90-talet reflektera över om den fortfarande är aktuell, risken är annars att färgerna låser dig valet av kläder och hårfärg. Våga blanda och mixa varma och kalla färger, för vem bestämde att allt skulle matcha utifrån bestämda regler?

Följ bloggen för mer tankar om färg!

Vill du veta mer om vilken stilpersonlighet du är och hur du kan kombinera färger, mönster, former och snitt för att bäst matcha din insida? Köp böckerna "Du är din förpackning - konsten att matcha utsidan med insidan (Carlström, 2011) och "Klä bort, klä fram och fuska - en personlig stilguide" (Carlström & Cederholm, 2012) eller boka en stilcoachning online! Blädderex hittar du i länkarna och mer info finns på vår hemsida.

• Företagsutbildning

• färganalys
  • färgspråk
  • stilanalys