Personlig stil: Kroppsformen har betydelse...

Förra veckan lovade vi att vi denna fredag skulle avslöja vilka stilpersonligheter Malin & Ulrika är men detta håller vi på ett tag till... Ni ska först få veta lite hur vi tänker kring hur formerna på kroppen påverkar.

Du har säkert läst olika beskrivningar på kroppsformer i mängder av tidningar och funderat över vilken form just du tillhör. Det kan vara allt från begrepp som äpple, päron, pelare, kub till X-form eller Y-form. Vårt arbetssätt vilar istället på en metod där vi i första hand utgår från midjans form. Både Malin och Ulrikas har fantastiska figurer som de gömt under allt för stora kläder. De är vad vi kallar kurviga vilket ofta innebär att midjan är smal och många med denna kroppsform klagar över sina breda höfter. Både Malin och Ulrika fick därför i läxa av oss att under 21 dagar bära bälte som markerade midjan eller kläder som framhävde den. För många av våra kunder är detta ett bra sätt att upptäcka den kropp man har och acceptera den.

"Jag har insett att jag inte är tjockast i världen, jag har en väldigt kvinnlig kroppsform, det är jättebra och få förunnat..."

"Det första som slog mig efter min stilcoachning var att jag kände att nu kan jag äntligen acceptera hur min kropp ser ut, smal midja och bredare över höfter och lår. Det är ok att ha former även om de flesta klädföretag gör kläder till kvinnor som har "rakare" kroppsfigur än mig. Det är ok att vi alla ser olika ut, jag behöver inte gömma mig och min lite bredare rumpa"

"Jag var och provade skärp häromdagen och jag blev så förvånad att jag trivdes jättebra med att ha skärp.Det stämmer ju att man ser smalare ut, trodde inte riktigt på det, om sanningen ska fram! Var även inom en sväng på HM...tänk om jag skulle våga prova någon snäv kjol...Hittade en jättefin mörkblå som jag provade och den satt som gjuten! Och med tanke på att jag har smal midja och bredare höfter så händer detta ungefär var sjätte palmsöndag.Tänk att inte ha en strut i ryggen på 10 cm som står rätt ut!!! Det kändes väldigt bra!"

Veckans tips till dig är därför att alltid tänka på att framhäva dina former istället för att dölja dem! Du är vacker precis som du är! Sarah Dawn Finer är ett klockrent exempel på detta. En ursnygg kvinna som inte skäms för sin kropp trots att den inte lever upp till dagens ideal med tränade, smala kroppar. Ställ dig framför spegeln och reflektera över din kroppsform till nästa vecka. Är du mjukt kurvig, kurvig eller rak?

Vi menar att naturen är logisk och att med kroppsformen oftast följer en viss hårtyp, viss form på näsa, mun och ögon vilket i sin tur är kopplat till den inre karaktären, vårt röstläge och våra rörelsemanér. Nästa fredag får du veta mer hur vi tänker kring detta…Kan det verkligen vara så att utsida och insida hänger ihop?