Premiär för Reeloo.se - en tryggare andrahandsmarknad för bostäder

Marknaden för andrahandsbostäder växer kraftigt. Man räknar med att cirka 300 000 människor i Sverige berörs årligen, antingen som uthyrare eller hyresgäst. Men samtidigt ökar osäkerheten och allt fler tvister uppstår. Detta vill Reeloo.se ändra på och lanserar nästa vecka sin nya bostadsportal som ska göra andrahandsmarknaden mer organiserad, trygg och enkel att delta i.

Vårt samhälle har blivit mer rörligt och globalt. Vi svenskar flyttar omkring mer, både inom och utanför Sveriges gränser, för jobb och studier. Andrahandsmarknaden för bostäder är därför populärare än någonsin och det beräknas att cirka 150 000 människor bor så.

Men det finns också en baksida. Varje år hanterar hyresnämnden upp till 30 000 tvisteärenden och det finns många uppenbara risker. Vad händer om hyresgästen inte betalar hyran i tid? Kan hyresvärden sparka ut mig när som helst? Hur skriver man ett regelrätt hyresavtal och vilka regler är det som faktiskt gäller?

Reeloo.se vill minimera denna typ av osäkerhet genom att erbjuda en tjänst som sträcker sig under hela uthyrningsprocessen från att ett behov av att hyra eller hyra ut uppkommer fram till att hyresgästen flyttar ut igen. Som det enda företaget på marknaden förvaltar Reeloo bostäder både ekonomiskt och administrativt för att öka strukturen och tryggheten.

- Oavsett om du vill hyra ut eller letar efter en bostad i andra hand så måste man kunna känna sig trygg, säger Fredrik Slättberg, VD på Reeloo.se och med en lång erfarenhet inom bostadsbranschen.

Till skillnad från andra bostadssajter som endast hjälper dig med traditionell annonsering, så följer Reeloo alltså med längs hela vägen.

- Vi sköter om marknadsföringen, ger dig tips inför visningar, vi skräddarsyr hyreskontrakten och framför allt ser till att de ekonomiska åtagandena parterna har gentemot varandra följs. Och skulle det bli något problem på vägen så får man hjälp genom vår kundsupport på ett professionellt sätt. Du som hyresvärd eller hyresgäst ska aldrig behöva känna dig vilsen, berättar Slättberg.

I första fasen satsar Reeloo på Göteborgsregionen. Hemsidan lanseras på måndag nästa vecka och samtidigt startas en reklamkampanj i Göteborgsposten och på GP.se med syftet att locka in både nya uthyrare och hyresgäster. Och en förväntansfull Fredrik Slättberg har målet klart för sig.

- Vi vill göra andrahandsmarknaden till ett valbart och seriöst alternativ så den passar dagens mer globala och rörliga samhällskultur och därmed minska bostadsbristen.

• Boendefrågor

• webbtjänst
  • andrahandsuthyrning
  • bostadsförmedling
  • hitta boende
  • boende
  • hyra ut
  • hyra
  • andrahandsboende
  • andrahandslägenhet

Reeloo.se är Sveriges första webbaserade marknadsplats som erbjuder vägledning, uthyrning och administrativ förvaltning genom hela uthyrningsprocessen. Konceptet grundar sig på att våra kunder ska få en så bekymmersfri och trygg hyresprocess som möjligt, från att ett behov uppstår till dess att en hyresgäst flyttar ut igen.

Våra kunder vägleds genom en steg-för-steg-modell för att tydligt sammanställa information och undvika vanliga misstag och missuppfattningar. Vi administrerar alla hyror och depositioner, avtal och loggar all kommunikation mellan er kunder. Skulle en hyresgäst t ex inte betala hyra i tid driver vi in den med hjälp av inkassobolag och skulle en uthyrare inte fullgöra sina åtaganden mot en hyresgäst vägleder vi med lämpliga åtgärder.

Läs mer på www.reeloo.se

Fredrik Slättberg