Reflex ritar nytt skattekontor i Solna Strand

Skatteverkets nya kontor i Solna Strand kommer att ritas av Reflex Arkitekter. Huvudkontoret och Stockholmskontoret kommer att samlokaliseras i kvarteret Nöten, med arbetsplatser för totalt 2 200 personer. Fabege är byggherre. Inflyttning sker i etapper under 2012 och 2013.

- Det är en utmaning att utforma stora arbetsplatser, säger Anders Nordlund, ansvarig arkitekt på Reflex. I Nöten samlar vi alla gemensamma funktioner kring tre ljusgårdar, sammanbundna av ett galleri. Här kommer det att finnas plats för informella möten, viktiga i en stor organisation.

Projektet innebär att en förvaltningsbyggnad från 70-talet får nytt liv och en ny kostym, både exteriört och interiört. Entréer, trapphus och ljusgårdar omgestaltas så att de uppfyller dagens krav på en modern kontorsbyggnad. Kontoren utformas som storrum med plats för 20 till 30 personer i varje rum. Alla installationer byts till nybyggnadsstandard. Projektet kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad.

I grannkvarteret färdigställdes år 2010 en liknande ombyggnad för Verksamhetsstöd för Skatteverket och Kronofogden.

– Vi är extra glada att en andra gång ha fått förtroendet av Skatteverket tillsammans med Fabege, säger Anders Nordlund.

• skatteverket
  • reflex arkitekter
  • fabege

Företaget startades 1999 och har idag ca 50 medarbetare. Läs mer www.reflexark.se