Vy över Ideon Science Park. Fotograf: Alexander Olivera

Regin satsar på tillväxt och öppnar innovationscenter i Lund

AB Regin aviserar ny storsatsning på tillväxt. Den 1 juni flyttar koncernens centrala FoU-avdelning från Landskrona till Lund och därmed skapas ett innovationscenter för automationsteknik och digitalisering. Här ska framtidens green-tech lösningar för smart klimatstyrning i fastigheter riktade mot den internationella marknaden ta form.

”Automationsbranschen genomgår just nu flera transformationer som kräver avancerade lösningar där flera tekniker ska samspela. Lund är ett internationellt affärs- och innovationscentrum för högteknologiska företag. I kombination med närheten till Lunds universitet, ett av Sveriges högsta rankade lärosäten, ger detta oss perfekta förutsättningar för att accelerera innovation och tillväxt, säger Gunnar Åberg, Chief Technology Officer på AB Regin.

Det nya innovationscentret etableras på Ideon Science Park, en samlingspunkt för utveckling av life-science, programmering / IoT, telekommunikation, energi och smarta material. De nya lokalerna är utformade för att förbättra samarbete och innovation genom delade arbetsytor, kreativa rum, toppmoderna laboratorier och bekvämligheter som gym, restauranger och rekreationsanläggningar i närheten.

”FoU har alltid varit kärnan i Regins strategi. Regin genomför nu stora investeringar för framtida tillväxt och flytten till Lund och Ideon är en viktig milstolpe.”, säger Fredrik Wiking, VD och koncernchef på AB Regin.

Kontaktpersoner:
Inga Hedman, Marketing Director, AB Regin: 073-6201853, inga.hedman@regin.se

Gunnar Åberg, Chief Technology Officer, AB Regin, 031-7200205, gunnar.aberg@regin.se

Taggar

Svenskägda AB Regin är ett globalt företag som utvecklar lösningar för klimatstyrning och optimal resursanvändning i byggnader, med målet att bidra till människors välbefinnande i en hållbar framtid. Under varumärket Regin utvecklas och produceras ett komplett program av produkter och system för fastighetsautomation och VA. Produkterna säljs via dotterbolag, eller i partnerskap med systemintegratörer, OEM-kunder och distributörer. Företaget har kontor i 15 länder och har drygt 300 anställda. Huvudkontoret ligger i Kållered (Göteborg). Regins lösningar finns i byggnader i över 90 länder runt om i världen. Mer information finns på www.regincontrols.com.

Inga Hedman

Presskontakt Marketing Director AB Regin +46 31 720 02 43

The Challenger in Building Automation

Svenskägda AB Regin är ett globalt företag som skapar lösningar för ett sunt inomhusklimat och optimal resursanvändning i byggnader. Under varumärket Regin utvecklas, produceras och säljs ett komplett program av produkter och system för fastighetsautomation och VA. Företaget har kontor i 15 länder och huvudkontoret ligger i Göteborg. Koncernen har cirka 230 anställa och årsomsättningen för 2017 uppgick till drygt 43 miljoner Euro. Regins lösningar finns i byggnader i över 90 länder runt om i världen. Mer information finns på www.regincontrols.com.

Regin AB
Bangårdsvägen 35