Regiondag om utbildning, kunskap och kompetens

SÖKES: Uppkäftigt engagerade, solidariskt, individualistiska, kvalitativt galna medarbetare till blivande framtidsföretag i bransch som inte finns än. Orden är Kajsa Balkfors, en av entreprenörerna och ledarna bakom Cirkus Cirkör, kallat Sveriges främsta kulturella samhällsentreprenör. Kajsa är en av de engagerade, inspirerande och kunniga föreläsare som medverkar när Regionförbundet tillsammans med Kompetensrådet i Jönköpings län bjuder in till en regiondag om utbildning, kunskap och kompetens.

Vilka är framtidsbranscherna som vi bör satsa på och vilka kompetenser måste var och en ha för att klara sig i ett kunskapssamhälle? Detta kommer Mats Söderberg, utredare på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Linda Wiklund, Myndigheten för yrkeshögskolan, att prata om.

Därefter följer en paneldebatt som svarar på frågan om vi i Jönköpings län utvecklas i takt med de nationella och internationella trenderna eller om vi fortsätter i gamla hjulspår. Medverkar gör Arbetsförmedlingen, Svenskt Näringsliv, Manpower Professional, Jordbruksverket och Kongsberg Automotive.

Efter lunch berättar Magnus Schenström, VD för Curt Nicolingymnasiet i Finspång, om hur man får gymnasieskola och näringsliv att verka tillsammans. Eftermiddagen bjuder vidare på seminariepass där industri, tjänstenäring och offentlig verksamhet presenterar deras framtida kompetensbehov och hur de strategiskt jobbar för att säkra en fortsatt god utveckling.

Dagens program och debatter hålls ihop av Erik Lindfelt, frilansande journalist med förflutet på bland annat Sveriges Radio Jönköping och Ekot.

Regiondagarna är en mötesplats för alla som på olika sätt är engagerade i och intresserade av regionens utveckling och tillväxt och vi hälsar media välkomna till konferensen.

Tid och plats
Fredagen den 21 oktober 2011, 09.00-16.00 (ca) på Internationella Handelshögskolan, IHH, i Jönköping, JP-aulan (B 1024)

Läs hela programmet på www.regionjonkoping.se

För kommentarer och information
Marlene Ockander, sakkunnig, tel. 036-10 20 12, mobil 076-100 57 00, e-post marlene.ockander@regionjonkoping.se

Bengt Dahlqvist, Regionförbundets ordförande, tel. 036-10 20 35, mobil 0722-30 33 10, e-post: bengt.dahlqvist@regionjonkoping.se

Annika Larsson, regiondirektör, mobil 070-937 41 89, e-post: annika.larsson@regionjonkoping.se

Helen Ulvegard, informationschef, mobil 076-798 42 65, tel. 036-10 20 18

• regiondag
  • regional utveckling
  • kompetensförsörjning
  • utbildning
  • framtidsbranscher
  • rekrytering
  • arbetsliv
  • lärande

• Jönköping

Regionförbundet är den politiska arenan för samverkan och regional utveckling i Jönköpings län. Vårt uppdrag är att ansvara för det regionala tillväxtarbetet samt främja hållbar utveckling och tillväxt mot målet ett snabbare, öppnare och smartare län.