Foto: Lina Ikse & Håkan Larsson

Regionteater Västs föreställningar utvalda till scenkonstbiennalen Bibu

Två av Regionteater Västs produktioner är utvalda till Bibu 2022, Sveriges största och viktigaste scenkonstbiennal för unga. Dessutom är ytterligare en föreställning uttagen till Young Swedstage.
Det är så roligt att våra föreställningar har blivit utvalda av Bibu:s jury som några av de bästa, mest aktuella och mest högkvalitativa inom svensk och internationell scenkonst för barn och unga. Jag är otroligt stolt och glad, säger Susanna Dahlberg, vd på Regionteater Väst.

Regionteater Väst är Sveriges största scenkonstinstitution för en ung publik och en av landets störta producenter av dans och teater. Vi har nu den stora glädjen att meddela att föreställningarna På ren svenska, en teaterföreställning i regi av Lars Melin, och dansföreställningen Mitt jagi koreografi av Heidi Vierthaler har blivit utvalda till Bibu 2022.

Dessutom är dansföreställningen Häxor av Mari Carrasco uttagen till Young Swedstage, ett internationellt showcase som tar plats under biennalens tak.

Extra kul för oss är att både två av våra dansföreställningar och en våra teaterföreställningar valts ut! Som Sveriges största turnerande scenkonstinstitution för barn och unga presenterar vi varje år en stor variation i vår repertoar och en mångfald av upplevelser och synsätt. Det är kul att få visa upp det, avslutar Susanna Dahlberg.

Uttagna föreställningar

MITT JAG

Dansföreställning om skönheten i våra olikheter. I detta tvärvetenskapliga samarbete mellan koreograf Heidi Vierthaler och textildesigner Samira Boon följer publiken med på en resa som uppmuntrar till fantasi, kreativitet och glädje.

Motivering:Mystiskt och varmhjärtat med respektfull plats för egna tolkningar, utan att glömma bort en publik som behöver bokstavliga referenser. Dansarna jobbar skickligt med publikkontakt, rörelser och överraskande scenografielement av olika material. Soundtrack, rum och kostym stimulerar fantasin ytterligare. Fräscht, kul och innovativt.”

Mer info: https://bibu.se/sv/mitt-jag-0
Pressbilder: https://www.regionteatervast.se/om-oss/press/bilder/mitt-jag

PÅ REN SVENSKA

Från regissör Lars Melin, ensemblen Iskra Kostic, Peter Lorentzon, Jan Coster och dramaturg America Vera Zavala kommer denna teaterföreställning som undersöker vad det är att vara svensk.

Motivering:Underhållande men inte undanhållande. Med frejdigt humör tar ensemblen oss rakt in i hjärtat av “svenskheten” och Sverige. Landet där vi äter fläsk och pratar svenska, tycker åtminstone de två bröderna... Den gemytliga stämningen kryddas av mikroaggressioner och försåtliga påminnelser om hur man egentligen gör just här, som till sist får skrattet att fastna i halsen.”

Mer info: https://bibu.se/sv/pa-ren-svenska
Pressbilder: https://www.regionteatervast.se/om-oss/press/bilder/pa-ren-svenska

HÄXOR

Mari Carrascos spännande och lekfulla dansföreställning om häxans innersta väsen. För musiken står hyllade kompositören Mikael Karlsson. Uttagen till Young Swedstage 2022 – ett internationellt showcase som genomförs som en del i Bibu.

Mer info: https://bibu.se/sv/haxor
Pressbilder: https://www.regionteatervast.se/om-oss/press/bilder/haexor

Presskontakt

För presskontakt och intervjuförfrågningar, kontakta andreas.sollen@regionteatervast.se, 0709 73 49 39.

Lars Magnusson

Presskontakt Kommunikatör +46 721-42 80 03