Från vänster: Anna Wallenberg, Mariette Kristenson och Johannes Sangnes

Förändringar i Reitan Convenience företagsledning

Från och med den 1 juni 2021 lämnar REITAN CONVENIENCEs VD sedan många år, Johannes Sangnes, över stafettpinnen till Mariette Kristenson. Kristenson kommer närmast från positionen som VD för REITAN CONVENIENCE i Sverige och har lång erfarenhet från REITAN i både Norge och Sverige samt som styrelseledamot i flera nordiska företag.

Anna Wallenberg tillträder som ny VD för REITAN CONVENIENCE i Sverige efter Mariette Kristenson. Wallenberg kommer senast från tjänsten som kommersiell chef för Kronans Apotek, där hon har varit ansvarig för över 300 apotek. Hon har också tio års erfarenhet från Accenture i Sverige.

– Mariette känner REITAN väl och har de ledaregenskaper och kompetens som krävs för att lyckas i rollen. Jag ser fram emot att följa hur Mariette kommer att sätta sin prägel på den långsiktiga satsning för mat och dryck, digitalisering och hållbarhet som REITAN CONVENIENCE har påbörjat och välkomnar henne till rollen som ytterst ansvarig för hela vår convenience-verksamhet, sägerOle Robert Reitan, VD för REITAN HANDEL.

– Det är också väldigt spännande att få med Anna i vårt team. Med sin bakgrund från både Accenture, och från Kronans Apotek tar hon med sig viktig kompetens och erfarenhet i sin roll som ny VD i Sverige, fortsätter Ole Robert Reitan.

Johannes Sangnes har varit VD inom REITAN i 20 år. Under de senaste 17 åren har han haft olika ledande roller inom REITAN CONVENIENCE, varav de senaste fem åren som VD och ordförande i sju länder.

– Johannes har varit med oss i två decennier och har verkligen stärkt de företag han har lett. Jag minns väl när han på REITAN CONVENIENCE i Sverige vände upp och ner på organisationskartan och placerade kunden på toppen! Det har varit ett nöje att arbeta med Johannes, som alltid visat både förmåga att agera och ett mycket bra resultat, säger Ole Robert Reitan.

Kristenson kommer att ha båda positionerna fram tills 16 augusti då Wallenberg tillträder som VD på REITAN CONVENIENCE i Sverige.

REITAN CONVENIENCE

REITAN CONVENIENCE är en stark convenience-aktör i Norden och Baltikum, med över 2 000 butiker i sju länder och över 11 000 anställda. Genom kända och väletablerade varumärken som Narvesen i Norge, Lettland och Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige och Danmark, R-kioski i Finland och Estland, Lietuvos Spauda i Litauen, Northland i Norge och Caffeine i Litauen, Lettland och Estland, har REITAN CONVENIENCE en marknadsledande position i alla länderna. Omsättningen 2020 var 13,5 miljarder norska kronor.

REITAN CONVENIENCE arbetar aktivt med hållbarhet och socialt ansvar genom våra konceptbolag i alla sju länder. Med FNs hållbarhetsmål som rättesnöre och grund, fokuserar vi på att göra miljömedvetna val och att bygga hållbara värdekedjor inom alla led av vår verksamhet. För andra året i rad blev REITAN CONVENIENCE under 2020 korat till Nordens och Baltikums ”Best ESG Convenience Retailer” av CFI.co.REITAN CONVENIENCE är en del av REITAN HANDEL.

REITAN HANDEL

REITAN HANDEL organiserar konceptbolag inom dagligvaruhandel, kiosk och drivmedel till kunder i sju länder. REITAN HANDEL har 38 000 sysselsatta och 3 754 butiker i sju länder. REITAN HANDEL omfattar konceptbolagen REMA 1000 Norge AS, REMA 1000 Danmark AS, REITAN CONVENIENCE AS och Uno-X Energi AS. REITAN HANDEL är ett dotterbolag till REITAN.

REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB servar dagligen 350 000 kunder genom våra ca 400 butiker.

Vår framgång bygger på stolta och framgångsrika franchisetagare till Pressbyrån och 7-Eleven butiker.

REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB ägs av det norska familjebolaget REITAN AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland.

Vår strävan är att ge våra kunder en bättre vardag.