Elisabeth Ström föreslås bli ny ordförande för Sveriges Reklamförbund

Inför årsmötet i Sveriges Reklamförbund den 30 maj har förbundets valberedning beslutat föreslå Elisabeth Ström till ny ordförande. Hans Sydow lämnar som tidigare annonserats posten som ordförande i enlighet med förbundets stadgar. Han har varit ordförande i fyra år och suttit i styrelsen i totalt sju år.

Valberedningen ställde i ett tidigt skede upp tre kriterier i sökandet efter en lämplig ordförande till Sveriges Reklamförbund. Valberedningen har sökt efter en ordförande som med trovärdighet och effektivitet kan göra Sveriges Reklamförbund till:

1. Ett brett förbund. Sveriges Reklamförbund ska bli ett bredare förbund som attraherar och gör nytta för alla typer av kommunikationskonsulter.

2. En tydlig röst i näringslivet. Förbundet ska visa att kommunikation skapar affärsnytta.

3. En internationell aktör. Förbundet ska sätta Sverige på den internationella kommunikationskartan och hjälpa medlemmarna att tolka det som händer i omvärlden.

Till posten som ordförande för Sveriges Reklamförbund rekommenderar valberedningen Elisabeth Ström, vd och nordisk co-chairman i varumärkesbyrån The Brand Union, som ingår i WPP. Hon är dessutom styrelseledamot i iQube, vice ordförande för Sveriges Radio samt ordförande för Åreföretagarna. Elisabeth Ström har en lång och bred karriär inom kommunikationsfrågor, såväl på kundsidan som på konsultsidan. Hon började sin yrkesverksamma bana som utbildningschef på Berghs School of Communication och var under en tid även rektor för skolan. Sedan dess har hon bland annat varit marknadsdirektör för Coop, Föreningssparbanken, NK och Posten. De senaste åren har hon arbetat på Lowe Nordic och är sedan 2008 chef för Brand Union.

Valberedningen föreslår att följande personer väljs till styrelsen på två år:
Anders Nyström, Ny Reklam (ny)
Anna Qvennerstedt, Forsman & Bodenfors (ny)
Björn Mellstrand, JMW (ny)
Christina Knight, Ogilvy (ny)
Elisabeth Ström, The Brand Union (ny)
Gustav Martner, Daddy (omval)
Hans Althin, Carat (ny)
Johan Nilsson, WatersWidgrenTBWA (omval)
Lotta Lundgren, Åkestam Holst (omval)
Matias Palm Jensen, Farfar (omval)

Under 2008 fortsätter följande personer i styrelsen: Mats Ahldén, Baluba, Sofia Heidenberg, Weber Shandwick och Ulf Strömqvist, Hilanders då de valdes till ledamöter på två vid årsmötet 2007.

Av stadgemässiga skäl kan inte Carola Määttä, Ogilvy, Anders Härneman, Forsman & Bodenfors och Claes Delin, 88 grader väljas om. Sedan tidigare har Stina Honkamaa lämnat styrelsen när hon blev vd för Google Sverige. Peter Viksten, Vardag har meddelat att han inte ställer upp för omval.

Valberedningen har bestått av Magnus Valentin, Valentin Byhr, Anna Jensen, ANR BBDO, Jacob Nelson, Forsman & Bodenfors, Anna Frick, Farfar och Kent Andersson, Lennandia.

Pressbilder: www.newsdesk.se/pressroom/reklam

För mer information kontakta:
Magnus Valentin, valberedningens ordförande, 0708-17 05 10
Morgan Öberg, informationschef Sveriges Reklamförbund, 070-377 65 64

Sveriges Reklamförbund är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Exempelvis bistår vi med juridisk kompetens och ARU-auktorisation. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.

• ny styrelse