Guldägget får Titankategori

Kommunikationstävlingen Guldägget får en helt ny kategori, Titan, för den mest nyskapande kommersiella kommunikationen och som inte har en självklar plats i någon av de traditionella tävlingskategorierna. Men det nya Titanägget kommer bara att delas ut när något av de inskickade bidragen uppfyller de tuffa kriterierna och bidrar till att förflytta den svenskakommunikationsbranschens gränser.

- Guldägget belönar kreativ kommunikation och stora idéer. I Titankategorin vill vi belöna de mest fantastiska idéer som bryter ny mark. Det handlar om idéer som är exceptionella eller så nya att de inte har en naturlig plats i någon av de traditionella kategorierna, säger Digge Zetterberg, projektledare för Guldägget på Sveriges Reklamförbund.

- Det finns inga silverägg eller diplom att hämta här och Titanägget kommer bara att delas ut om huvudjuryn hittar ett bidrag som är tillräckligt bra.

Rent praktiskt är det juryn för integrerat som kommer att göra den första bedömningen av bidragen i titankategorin. Det slutliga beslutet fattas av huvudjuryn precis som i alla tävlingskategorier.

- Man kommer naturligtvis kunna skicka in bidrag direkt till Titankategorin. Menalla kategorijurys kommer också att kunna föreslå bidrag till Titankategorin, fortsätter Digge Zetterberg.

Titan heter den nya kategorin och precis som i världens största och mest prestigefyllda kommunikations-tävling Cannes Lions handlar det om att belöna banbrytande lösningar. Det som går utanför de traditionella kategorierna.

Inför 2010 års Guldägg har styrelsen för Sveriges Reklamförbund beslutatatt titta närmare på möjligheterna att introducera två nya kategorier för action marketing och event. Ett arbete som kommer ske tillsammans med förbundets medlemsgrupper. Slutligt beslut fattas hösten 2009.

- Vi vill att Guldägget ska vara den mest heltäckande, svenska kommunikationstävlingen, därför är det ett naturligt steg att titta på event och action marketing, avslutar Digge Zetterberg, projektledare för Guldägget.

Bidragsinlämningen för Guldägget öppnar den 15 december och pågår till den 23 januari nästa år. Guldäggsveckan med seminarier, debatter och inspiration arrangeras den 30 mars till 3 april nästa år på Rival i Stockholm.

Pressbilder: www.newsdesk.se/pressroom/reklam

Digge Zetterberg, projektledare Guldägget, 073-596 84 38
Morgan Öberg, informationschef, Sveriges Reklamförbund, 070-377 65 64

Sveriges Reklamförbund är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själv. Exempelvis bistår vi med juridisk kompetens och ARU-auktorisation. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.

Om Guldägget
Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges mest kreativa kommunikationslösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldaggsbloggen.se

• tävling
  • kommunikation