Dacia tar hjälp av hundinfluencers för att fler ska resa säkert med sina hundar

Nyhet -

​Dacia tar hjälp av Sveriges mest populära hundinfluencers för att fler ska resa säkert med sina hundar

Under 2020 har många svenskar passat på att skaffa hund. Bilmärket Dacia hälsa alla valpar välkomna och vill samtidigt påminna de nya hundägarna om vikten av att resa säkert med djur. Kampanjen som går i sociala medier blandar hårda fakta med fyrfota tips.

Med hjälp av en rad håriga influencers, Instagram-hundar, som delar sina bästa tips för hur man reser säkert med hund, vill Dacia sprida information om vikten av att anpassa både bil och säkerhetsutrustning utifrån hundens behov. Kampanjen pågår under november och alla är välkomna att ansluta med sina tips.

”Alla i bilen ska resa säkert. Och med många nya hundägare känns det viktigt att både berätta om lagar kring säkerhet, men också att dela smarta tips på hur man gör bilresan bekväm även för sina husdjur”, förklarar Lia Ianora, produktchef för Dacia på Renault Sverige.

”Att samarbeta med hundinfluencers för att nå ut till hundägare känns helt rätt för Dacia. Vår rymliga och prisvärda Dacia Duster är perfekt för husdjurslivet, säger Niclas Crepin, digital marketing manager på Renault Sverige.

Hundägare är en prioriterad målgrupp för Dacia sedan länge. Bilmärket har tidigare medverkat på hundevenemang så som MyDOG och Swedish Game Fair och mött stort intresse.

Hundinfluencers är en ny trend som växer starkt. De mest populära hundprofilerna har flera hundratusentals följare över hela världen och även de mindre kontona har engagerande och hundälskande följare. Kampanjen sker i samarbete med PR-byrån Petit Banana PR, som är först i Sverige att arbeta med djurinfluencers.

– ”Länder som USA och England ligger långt före vad gäller marknadsföring och husdjur men vi tycker oss se ett förändrat synsätt även i den svenska mediebranschen. Husdjur har en svårslagen emotionell koppling till oss människor och företag börjar förstå den påverkan som petfluencers faktiskt har. Därför är det extra roligt när det internationella bilvarumärket Dacia gör en kampanj vars syfte är att öka kunskapen kring hundars säkerhet i trafiken”, säger Louisa Ernestam och Emma Svensson, grundare av Petit Banana PR.

Här är några av kontona som deltar i kampanjen:

@HelmutNewtonTheBeagle
@elvisbatzthelab
@Lifeofpingis
@eltonthecorgi
@francie.the.frenchie
@skogsbulle
@melodythestraydog

Allt material i kampanjen finns tillgängligt på instagram.com/dacia_hund i feeden samt under höjdpunkten Res säkert.

Så här deltar man i kampanjen:

Dela ett tips på hur man reser säkert på Instagram, tagga @dacia_hund och lägg till #dacia #viresersäkert

Därför är Dacia Duster den perfekta husdjursbilen

* Dacia Duster har ett förstärkt underrede som gör den tålig. Markfrigången är hela 210 mm – perfekt på ojämna underlag under utflykter i naturen. Duster finns också med fyrhjulsdrift.

* Modellen har en maximal släpvagnsvikt på 1500 kilo, vilken gör den lämplig för den som vill ta med hästen eller båten.

* Dacia Duster har ett bagageutrymme på upp till 471 dm3. Det räcker gott för två större hundar.

* Till Dacia Duster finns ett rejält lastgaller som tillval. Det skiljer bagageutrymmet från kupén och förvandlar på så sätt blir utrymmet längst bak en praktisk hundbur.

Bagagerumsmattan (tillbehör) är anpassad efter utrymmets konturer och skyddar mot smuts, pälshår och skrap från klor. Mattan kan enkelt tas ut bilen för rengöring.

* Om du föredrar att låta hunden åka i en bur eller med bälte i baksätet finns vattentäta och lättskötta gummimattor från Dacia Duster att lägga in.