Viktor Andersson - Formel Nordic säsongsfinal

Viktor Andersson - Svensk Juniormästare med Renaultmotor

Den första helgen i oktober hölls säsongsfinal i Formula Nordic på Mantorp Park i Linköping. Formelserien som körs med Renaultmotorer har Junior SM-status och förarna tävlar även i det nordeuropeiska mästerskapet (NEZ).

Hemmaföraren Viktor Andersson har kört starkt under de tidigare sju tävlingshelgerna men konkurrensen har varit stenhård. I de avgörande två heaten stod inte mindre än två klassmästerskap på spel – Junior SM samt det Nordeuropeiska Mästerskapet (NEZ).

Helgen började starkt med en vinst i heat 1 av Andersson men då även norska Woldseth, ledaren i NEZ-tabellen, tog en pallplats innebar det att förhoppningarna om NEZ-titeln grusades.

Junior SM-titeln var dock redan säkrad tack vare Viktors poängställning. Heat 2 bjöd på spännande racing och slutade med ytterligare en pallplats för Andersson, efter Hallerud och Nord.

Därmed blev Viktor Andersson svensk juniormästare i Formula Nordic under sitt andra tävlingsår i klassen.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.

Presskontakt Presschef Renault Nordic AB