Alpine är tillbaka

Alpine är tillbaka

ALPINE ÄR TILLBAKA

En frisk fläkt i sportbilsklassen

• Alpine är tillbaka i premiumklassen för sportbilar och utlovar en körupplevelse som är sann sitt DNA.
  • Alpine Vision Show Car visar på den kommande produktionsbilen i form av design och prestanda.
  • Alpine har en separat organisation som drar nytta och fördelar av Renaultgruppens kunskap, speciellt Renault Sports expertis och koncernens engagemang i Formel 1.
  • Den kommande sportbilskupén kommer lanseras i slutet av 2016. Bilen tillverkas i Dieppe och börjar säljas 2017.
Idag visar Alpine upp sin Alpine Vision Show Car. Denna eleganta, tvåsitsiga sportkupé med mittplacerad motor är på alla sätt en äkta Alpine. Alpine Vision har samma design och prestanda som den produktionsfärdiga Alpine kommer ha när den avtäcks i slutet av året. Bilmodellen, som skall tillverkas i Dieppe, Frankrike, kommer börjar säljas 2017, initialt i Europa och så småningom över resten av världen.

Alpine väljer att lansera sin återkomst på vägarna i Monte Carlo och mer specifikt på den berömda Col de Turini banan – scenen för Alpines mest kända sportsframgångar. Alpine är tillbaka i sportbilsklassen och lovar både entusiaster och de som gillar snygga bilar en häftig upplevelse.

Alpines design ger en hint om vad föraren kan förväntas uppleva bakom ratten på sportbilen.

”Alpine Vision Show Car bockar av allt man kan förvänta sig av en modern, exklusiv sportbil. Den förenar modellens eldsjäl som inspirerats av motorsportsframgångarna med Alpines legendariska kompetens och franska gener i varje detalj. Alpine Vision riktar sig till entusiaster och finsmakare och återspeglar till 80 % produktionsbilen.”

Antony Villain, Designdirektör, Alpine.

0-100 på 4,5 sekunder

Alpines fyrcylindriga turboladdade motor levererar explosiv prestanda och gör imponerande 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder och det är målet även för den kommande produktionsbilen. Den fina prestandan i den lätta sportbilen kompletteras med effektiva bromsar.

"Alpine Vision innehåller alla ingredienser som traditionellt förknippas med franska sportbilar. Alpine förför och ger en känslomässig upplevelse - en bil som genererar intensiv körglädje, särskilt längs slingriga vägar i tidlös stil och med sin unika personlighet. Vi var också angelägna om att skapa en annan viktig ingrediens: förfining. Detta kan ses tydligt i Alpine Vision’s design, material och upplevda känsla – med noggrannhet i alla detaljer.

Laurent Negroni – Interiör Designer, Alpine Vision Show Car

Se mer information i bifogat presskit.