Alpine A480

ALPINE JAGAR TITELN I FIA ENDURANCE WORLD CHAMPIONSHIP 2022

Alpine förbereder sig för ännu en säsong av långloppsracing, nio år efter återkomsten 2013, och går in i den högsta klassen inom FIA World Endurance Championship (FIA WEC). Alpine har flera mästerskapstitlar och har även stått överst på pallen i 24 Hours of Le Mans i LMP2-klassen. I år förnyar Alpine ELF Endurance Team laguppställningen med Nicolas Lapierre, André Negrao och Matthieu Vaxiviere.

Alpines långloppssatsning har skördat många framgångar sedan 2013. Nu är teamet redo för sin nästa utmaning. Efter två Europatitlar i ELMS, två världsmästartitlar i FIA WEC och tre segrar på 24 hours of Le Mens återvänder teamet till toppkategorin i långloppsracing, vars historia präglats av märket.

Under ledningen av Signatech, och teamets tre förare, Nicolas Lapierre, André Negrão och Matthieu Vaxiviere, har teaemet med sin Alpine A480 snabbt etablerat sig som en självklar titelutmanare.

Nicolas Lapierre återvände 2021 - en nyckelperson bakom framgångarna 2016 och 2019.  Fransmannen återförenas med brasilianska André Negrão som vunnit 24h på Le Mans två gånger sedan han blev en del av teamet 2017. Landsmannen Matthieu Vaxiviere ingår också i laguppställningen och har bevisat sin talang sedan debuten. De tre förarna har endast ett mål: att ge allt under säsongens sex lopp för att slutligen stå överst på pallen, trots hård konkurrens.

2022-säsongen lägger också grunden för framtidens Alpine LMDh som ska tävla i Hypercar-klassen 2024. Den nya bilen byggs runt ett Oreca-chassis med en motor utvecklad av Alpine i Viry-Châtillon-fabriken.

Alpine A480-bilen, med nummer #36, startar säsongen med FIA WEC prologen i Sebring (USA) den 12-13:e mars. Säsongens första lopp går på samma bana den 18 mars

Laurent Rossi, Alpine CEO

"Alpines långloppsprogram understryker vårt engagemang och vår ambition inom motorsporten. Genom att tävla i både Formel 1 och långlopp, är vi ett av få märken som tävlar i två FIA mästerskap. Vi står redo för att ta oss an alla nya utmanare i FIA WEC i år igen. Philippe Sinaults team har mitt fulla förtroende efter att gång på gång ha bevisat sig i sporten. Vi har sett Alpines framgångar i Le Mans och på den internationella scenen under snart tio års tid. I år kommer utmaningen att vara ännu större än tidigare, men jag är övertygad om att vårt team än en gång kommer att leva upp till fansens förväntningar.”

Philippe Sinault, Alpine Elf Endurance Team Principal

"Vi går in i vårt tionde år med Alpine, en stark anledning att förlita oss på vår beprövade trio för att köra A480 i Hypercar-klassen. André, Matthieu och Nicolas förkroppsligar det här projektet. Precis som vi, har de gjort allt i sin makt för att säkerställa det fortsatta samarbetet. Vi har hittat en balans i samarbetet med utmärkta personliga relationer – nyckelfaktorer för att lyckas inom långloppsracing. De brinner för vårt team och det ger oss ett lugn och en stabil grund för våra kommande utmaningar. Förtroendet är etablerat, vilket spar tid. Vi hade endast en kort säsongspaus som vi använde för att förbättra vårt utgångsläge. Med nya utmanare i klassen kommer de tekniska förutsättningarna att utvecklas och vi har gjort stora insatser för att säkerställa en ännu bättre säsong 2022. Vi måste vara ambitiösa och vi gör vår yttersta för att varje dag leva upp till den här spännande utmaningen i elitklassen."

Tävlingskalendern 2022

12-13 mars: Prolog – Sebring (USA)

18 mars: 1,000 Miles of Sebring (USA)

7 maj: 6 Hours of Spa-Francorchamps (Belgien)

8-12 juni: 24 Hours of Le Mans (Frankrike)

10 juli: 6 Hours of Monza (Italien)

11 september: 6 Hours of Fuji (Japan)

11 november: 8 Hours of Bahreïn (Bahrain)

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.

OM ALPINE
Alpine grundades 1955 av Jean Rédélé. Alpine har gjort sig ett namn genom åren med sina sportbilar i fransk stil. 2018 presenterades nya A110, en sportbil i linje med Alpines tidlösa sportbils principer: Kompakt, lätt, smidig och med en omatchad körglädje. 2021 skapades Alpine Business Unit för att bli Renault Groupes varumärke dedikerat innovativa, autentiska och exklusiva sportbilar. Alpine drar nytta av sitt långa arv, kompetensen i den historiska Dieppe-fabriken och alla ingenjörer och experter från Alpine Racing och Alpine Cars teamen.