Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide och ökade med 3,2 %

Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide och ökade med 3,2 %

Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide och ökade med 3,2 %

• Groupe Renaults försäljning ökade med 3,2 % inklusive Jinbei och Huasong som integrerades i koncernen 1 januari 2018.
  • Försäljningen i Europa låg på stabila + 0,5 %.
  • Koncernen arbetar med sin affärsplan Drive the Future och expanderar internationellt med registreringar som står för 50,6 % av den totala försäljningen (mot 49,2 % år 2017)
  • Renault elbilar är marknadsledare i Europa med en marknadsandel på 22 % och ökade med 37 % i segmentet under 2018 med en acceleration andra halvan av året (+ 62 %).
  • Lätta transportbilar ökade med 33,7 % (619 229 fordon)
  • Groupe Renault siktar på en mindre försäljningsutveckling 2019, med en ökning under andra halvåret tack vare lanseringen av nya internationella modeller och Nya Clio, gruppens flaggskeppsmodell i Europa, som kommer att presenteras vid bilsalongen i Geneve.

Groupe Renault sålde 3 884 299 fordon 2018. Renault stod för 2 532 567 bilar (-5,2 %) och Dacia sålde totalt 700 798 bilar (+7,0 %) world wide och nådde nytt försäljningsrekord i Europa med 511 622 sålda bilar (+ 10,3 %). Lada-försäljningen ökade med 18,7 % till 398 282 registreringar och Renault Samsung Motors föll med 14,9 % till 84 954 fordon. Jinbei och Huasong sålde tillsammans 165 603 bilar.

För elbilarna ökade försäljningsvolymerna world wide med 36,6 % under året (mer än 49 600 fordon), med en ökning under andra halvåret (+ 62,1 %). Renault leder marknaden i Europa med 22,2 % i marknadsandel. ZOE ökade med 26,1 % (39 458 fordon) och Kangoo Z.E. med 105,1 % (8 747 fordon).

Renaults transportbilar nådde rekordhög försäljning 2018 trots nedgången i Turkiet och Argentina, två viktiga marknader i segmentet. Lätta transportbilar ökade koncernens försäljning med 33,7 % med Jinbei och Huasong.

Renaults försäljning i Europa var stabil (+ 0,5 %) på en marknad som ökade med 0,2 %. Koncernens tillväxt kommer främst från segment B (Clio, Captur, Sandero) och Nya Duster. Clio ligger två i försäljning i sin klass i Europa och Captur ligger etta som cross over modell i sin klass.

I Sverige sålde Groupe Renault 24 048 fordon med en privatmarknadsandel på 4,9 % av totalmarknaden. Det är rekord sedan 2011. Renault ligger etta i småbilsklassen med 7 668 sålda bilar och 16,3% marknadsandel, vilket är högsta andelen sedan 2013. Captur är etta och mest sålda modellen i B-segmentet för crossovers, Clio ligger på andra plats i småbilsklassen och ZOE har en andra-plats i elbilssegmentet med 1 663 sålda bilar.

Groupe Renault bedriver sin Drive the Future-plan genom en internationell expansion, med registreringar som representerar 50,6% av den totala försäljningen (mot 49,2 % år 2017), tack vare integrationen av varumärkena Jinbei och Huasong, trots försäljnings-minskningen i Turkiet och Indien och upphörande av försäljningen i Iran sedan början av september.

Ryssland är Renaultkoncernens näst största marknad i försäljningsvolymer: 12,8 %. Groupe Renault leder marknaden där en av fyra sålda bilar är en Lada eller en Renault. Försäljningen ökade med 10,9 %. Renaults volymer låg stabilt med 137 062 sålda fordon i väntan på lanseringen av Arkana 2019. LADA ökade med 15,6 % till 360 204 sålda fordon, och en marknadsandel på 20 % (+0,5 poäng) tack vare framgångsrika nyheter i sortimentet. LADA Vesta är den bilmodell som säljer bäst i Ryssland.

I Brasilien ökade koncernens försäljning med 28,5 % på en marknad som återhämtat sig och ökat med 13,6 %. Nästan 215 000 sålda fordon och en marknadsandel som uppgick till 8,7 % (+1,0 poäng) tack vare ett bra resultat med Kwid som sålde mer 67 000 bilar.

I Afrika stärkte koncernen sitt ledarskap med 18,1 % i marknadsandel, med 218 797 fordon sålda tack vare en bra prestation i Marocko, Sydafrika och Egypten. Marknadsandelen i Marocko uppgick till 43 % med en försäljningsvolym på 7 %. Dacia upprätthåller sitt ledarskap med Dokker och Logan, de två bästsäljarna. Renault ökade med 14,9 % till mer än 26 000 enheter i Sydafrika, vilket ger en marknadsandel på 4,9 %. I Egypten låg marknadsandelen på 11,4 %, med 20 504 sålda bilar. I Indien minskade försäljningen med 26,8 % på en marknad som ökade med 8,4 % i avvaktan på lanseringen av ett nytt fordon som planeras under andra halvåret 2019.

I Kina fortsätter koncernen att genomföra planen "Drive the Future". Dongfeng-Renault minskade med 26,9 % i väntan på lanseringen av nya modeller 2019. Lanseringen av joint venture-företaget RBJAC (Jinbei / Huasong) går bra. Koncernen stärks i elbilssegmentet och är offensiva genom att investera i JM EV, den femte största elfordonstillverkaren. Sammantaget uppgick koncernens volymer i Kina till 216 699 enheter genom att integrera Jinbei / Huasong.

RENAULTGRUPPEN 2019

Världsmarknaden förväntas bli stabilare 2019 jämfört med 2018 och även Europamarknaden. Den ryska marknaden förväntas växa med minst 3 % och den brasilianska marknaden med 10 %. Med detta som bakgrund räknar Groupe Renault med en viss ökning av försäljningen 2019, som accelererar under andra halvåret, tack vare lanseringen av nya internationella modeller och lanseringen av Nya Clio, koncernens flaggskeppsmodell i Europa.