GROUPE RENAULT, VEOLIA & SOLVAY GÅR SAMMAN FÖR ATT ÅTERVINNA METALLER I ELBILSBATTERIER

Konsortiet visar på en ny typ av samarbete över batterivärdekedjan för att bevara resurser, minska koldioxidutsläppen och skapa värde.

Idag är Groupe Renault, ledande i fordonsindustrin, Veolia, världsledande inom optimerad resurshantering, och Solvay, ledande vetenskapsbaserat företag, glada över att kunna tillkännage sitt partnerskap för att möjliggöra cirkulär ekonomi för metaller i elbilsbatter i Europa genom sluten återvinning.

Det befintliga konsortiet mellan Veolia och Solvay, som skapades i september 2020, förstärks därmed med Groupe Renaults banbrytande position och erfarenhet inom cirkulär ekonomi och under elbilsbatteriets livscykel, vilket leder till ett mycket kompletterande partnerskap som drar nytta av Solvays expertis inom kemisk utvinning av batterimetaller och Veolias 10 års erfarenhet av demontering och återvinning av litiumjonbatterier via en hydrometallurgisk process.

Med antalet elfordon på vägarna som förväntas öka från 10 miljoner 2020 till över 100 miljoner år 2030 över hela världen*, är det en strategisk utmaning att säkerställa stabil tillgång till batterimaterial som kommer från ansvarsfullt ursprung.

I det avseendet strävar de tre partnerna efter att etablera en säker och hållbar försörjningskälla för metaller i batterier, såsom kobolt, nickel och litium. Företagen planerar att uppnå detta mål genom att utnyttja sin respektive expertis i varje steg i värdekedjan– från insamling av elbilsbatterier vid uttjänta fordon till demontering, metallutvinning och rening – och genom att förbättra befintliga mekaniska och hydrometallurgiska batteriåtervinningsprocesser. Genom Solvays och Veolias gemensamma innovativa teknik kommer strategiska metaller som tidigare återvunnits i en form som endast lämpar sig för metallurgiska tillämpningar att extraheras och renas till hög renhetsmetaller som är redo att återanvändas i nya batterier, vilket minskar miljöavtrycket för framtida EV-batterier genom denna slutna återvinningsslinga.

De tre partnerna är redan aktivt engagerade i en experimentell fas, vilket innebär att man inrättar en förindustriell demoanläggning i Frankrike med kapacitet att utvinna och rena elbilsbatteri-metaller i slutet av livslängden.

Luca de Meo, VD för Renault, förklarade: "Groupe Renault har en holistisk inställning till batteriets livscykel: reparera första livslängdsbatterier för att förlänga deras livslängd, utveckla second-life anpassningar för energilagring och inrätta ett system för insamling och återvinning av batterier. Idag är vi stolta över att stärka vårt engagemang för batteriåtervinning genom att gå samman med Veolia och Solvay. Vi strävar efter att implementera innovativa och koldioxidsnåla batteriåtervinningslösningar för att bana väg för hållbara inköp för strategiska batterimaterial i och med att den elektriska rörligheten ökar. Tillsammans kommer vi att utnyttja vår starka närvaro på hela EV-värdekedjan i Europa för att ta en konkurrenskraftig position på batterimaterialmarknaden och generera värde utöver vår kärnverksamhet."

Antoine Frérot VD för Veolia, kommenterade, "Med tanke på omfattningen av de miljöfrågor som världen står inför är ekologisk omvandling ett brådskande behov. I och med att Groupe Renault ansluter sig till Veolia och

Solvay tar vi tillsammans ett steg längre mot slutna lösningar för att bevara naturresurserna. Det visar hur företag som arbetar tillsammans kan tänka ut och implementera nya lösningar som både bättre vår miljö och förnyar våra ekonomier.

Ilham Kadri, VD för Solvay Group, tillade: "Detta konsortium är ett bra exempel på partnerskap i värdekedjan som gör cirkulär ekonomi till verklighet för batterimetaller. Vi är glada över att Groupe Renault ansluter sig till konsortiet och ser dem som en strategisk partner för att stänga kretsloppet, föra in inmatningsmaterial för återvinning och återinjicera rena metaller i battericykeln. Detta projekt exemplifierar hur vi går samtalet med vår hållbarhetsfärdplan Solvay One Planet eftersom vi strävar efter att mer än fördubbla intäkterna som genereras i en cirkulär ekonomi till 2030."

Om Renault Group

Groupe Renault ligger i framkant när det gäller att återuppfinna rörligheten.

Tack vare sin allians med Nissan och Mitsubishi Motors, och dess unika expertis inom elektrifiering, drar Groupe Renault fördel av sina 5 varumärken: Renault, Dacia, LADA, Alpine och Mobilize, för att erbjuda lösningar för innovativ och hållbar rörlighet till sina kunder. Det är etablerat i mer än 130 länder och har nu mer än 180 000 anställda och sålde 2,95 miljoner fordon under 2020.

Koncernen är redo att ta sig an utmaningar på vägen liksom på marknaden och är engagerad i en ambitiös, värdeskapande transformation med fokus på utveckling av ny teknik och nya tjänster, ett nytt utbud av fordon som är ännu mer konkurrenskraftiga, balanserade och elektrifierade. I linje med miljöutmaningarna siktar Groupe Renault på att uppnå koldioxidneutralitet i Europa senast 2050.

Om Veolia

Veolia Group är världsledande inom optimerad resurshantering. Med nästan 179 000 anställda över hela världen utformar och tillhandahåller koncernen lösningar för vatten-, avfalls- och energihantering som bidrar till en hållbar utveckling av samhällen och industrier. Genom sina tre kompletterande affärsverksamheter bidrar Veolia till att utveckla tillgången till resurser, bevara tillgängliga resurser och fylla på dem. Under 2019 försåg Veolia-gruppen 98 miljoner människor med dricksvatten och 67 miljoner människor med avloppsservice, producerade nästan 45 miljoner megawattimmar energi och behandlade 50 miljoner ton avfall. Veolia Environnement (noterat på Paris Euronext: VIE) redovisade en konsoliderad omsättning på 27,189 miljarder euro under 2019 (29,9 miljarder US-dollar).

Om Solvay

Solvay är ett vetenskapsföretag vars teknik ger fördelar för många aspekter av det dagliga livet. Med mer än 23 000 anställda i 64 länder binder Solvay människor, idéer och element för att återuppfinna framsteg. Arbetsgruppen strävar efter att skapa ett hållbart gemensamt värde för alla, särskilt genom sin färdplan Solvay One Planet som utformats kring tre pelare: att skydda klimatet, bevara resurser och främja ett bättre liv. Koncernens innovativa lösningar bidrar till säkrare, renare och mer hållbara produkter som finns i hem, livsmedel och konsumtionsvaror, flygplan, bilar, batterier, smarta enheter, hälso- och sjukvårdsapplikationer, vatten- och luftreningssystem. Solvay grundades 1863 och rankas idag bland världens tre största företag för den stora majoriteten av sin verksamhet och levererade en nettoomsättning på 9 miljarder euro 2020. Solvay är noterat på Euronext Bryssel och Paris (SOLB) och i USA, där dess aktier (SOLVY) handlas genom ett ADR-program på nivå I. Läs mer på www.solvay.com.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.