Helt Nya Renault Austral

NY ELEKTRIFIERAD SUV FRÅN RENAULT - HELT NYA AUSTRAL

Efter Megane E-TECH Electric och Arkana presenterar nu Renault SUV-modellen Austral som är först ut i företagets serie av nya kompakta stadsjeepar i C-segmentet. Modellen är 4,51 m lång och tar upp till fem passagerare.

Nya Austral förkroppsligar Renaults strategi och målsättning att lansera fler SUV-modeller i C-segmentet. Modellens sportiga, sensuella och tekniska utseende är nyckelfunktioner i Renaults nya formspråk. Interiören är elegant och high-tech med generösa utrymmen och erbjuder en hög komfortnivå, som vanligtvis återfinns hos Renaults familjebilsmodeller.

För första gången lanseras en Renaultmodell i en exklusiv Esprit Alpine-version. Inspirationen kommer från det sportsliga DNA som finns i Alpine och versionen kommer med specialdesignad Satin Shale Grey färg. Denna senaste generationens karossfärger med matt finish är lätt att underhålla. Den sportiga känslan förstärks bland annat med 20" diamant-slipade svarta Daytona-alufälgar med "Alpine"-märket; svarta takrails och andra dekordetaljer i svart. Esprit Alpine-märken är placerade på sidoskärmarna. Inuti har Esprit Alpine också ett antal utmärkande element: blå sömmar och passpoal; unik, Alcantara klädsel med kolfiber-"twilltyg"; nappa-läderratt med Alcantara-inlägg och sömmar i blått, vitt och rött; aluminiumpedaler och dörrtrösklar med "Alpine"-logotypen.

Renault Austral är byggd på Alliansens tredje generations CMF-CD plattform. Den erbjuder flera olika elektrifierade drivlinor med klassens bästa utsläpps- och bränsleekonomi. En ny generations E-TECH full hybrid-motor samt en 1,3 TCe mildhybrid 12V-motor och en 1,2 TCe mildhybrid 48V-motor - helt ny i Renaultsortimentet. Motorerna bidrar till minskade utsläpp och erbjuder maximal effekt; från 105 g CO2/km (för E-TECH-motorn i WLTP-cykeln) med en effekt upp till 200 hk.

Nya Austral erbjuder avancerad, proaktiv och intelligent teknik som MULTI-SENSE Advanced inklusive 4CONTROL och mer än 30 förarhjälpmedel. Den stora OpenR-skärmen körs på OpenR Link-multimediasystemet som också har de bästa Google-tjänsterna och apparna som finns. Den totala skärmvisningsytan på nästan 1.000 cm2 (bland de största på marknaden) skapar en intuitiv och uppkopplad körupplevelse.

Kvalitet och hållbarhet var ledord i designarbetet och som ägnats stor uppmärksamhet.

Utrustningsnivåer (beroende på marknad): Equilibre, Evolution, Techno, Techno Esprit Alpine, Iconic, Iconic Esprit Alpine

MOTORER: E-TECH Hybrid 160 eller 200 hp – 400V,  Mild Hybrid Advanced 130 hp – 48V, Mild Hybrid 140 eller 160 hp – 12V

MÅTT OCH VIKT

Längd: 4,51m

Bredd: 1,83m

Höjd: 1,62m

Hjulbas: 2,67m

Överhäng fram: 925mm

Överhäng bak: 917mm

Markfrigång: 170mm

Vikt : från 1373 kg

Bagagerumsvolym med säten: 500 dm3 VDA (430 dm3VDA in E-TECH Hybrid version)

Bagagerumsvolym med fällda säten: upp till 575 dm3 VDA (upp till 555 dm3 VDA in E-TECH Hybrid version)

Lansering i slutet av 2022 (beroende på marknad).

OM RENAULT
Renault, ett historiskt varumärke inom mobilitet och pionjärer inom elfordon i Europa, har alltid utvecklat innovativa fordon. Med den strategiska planen ”Renaulution” har Renault påbörjat en ambitiös och värdeskapande förändring som går mot ett mer konkurrenskraftigt, balanserat och elektrifierat produktsortiment . Ambitionen är att tillföra modernitet och innovation inom teknik-, energi- och mobilitetstjänster i bilindustrin nu och i framtiden.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.