Nya Mégane ETECH Plug In Hybrid

NYA RENAULT MÉGANE SPORT TOURER - NU SOM PLUG-IN HYBRID. SÄLJSTART I SVERIGE.

Nu lanseras Nya Mégane som Plug-in Hybrid i svensk Renaulthandel. Modellen som introducerades 1995 och har sålts i 7 miljoner exemplar är en mångsidig bil, som Nya Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid är ett exempel på. Rek pris från 334.900:-

Renault Mégane introducerades 1995 och har sedan dess, i fyra generationer, sålts i 7 miljoner exemplar världen över. Nya Mégane E-TECH Plug-in Hybrid ger en chans att upptäcka en ny elektrisk körupplevelse samtidigt som koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning begränsas, även på långa resor.

Renault för över sin elbils-expertis till Nya Mégane med en 160 hk E-TECH Plug-in Hybrid-motor och en unik energiåtervinningsteknik som erbjuder en fin körupplevelse. Motorn som har en batterikapacitet på 9,8 kWh (400 V) betyder att bilen kan köras på el i 50 km upp till 135 km/h i blandad körning och 65 km i stadskörning. I blandad körning förbrukar modellen 1,3 l/100 km och släpper endast ut 29 gram CO2/km.

Nya Mégane E-TECH Plug-in hybrid är utrustad med en 9,3” Renault EASY LINK multimedia-display och en 10,2” digital förarskärm. Den har också specifika MULTI-SENSE-inställningar med tre olika körlägen:

PURE: Växlar till helelektriskt läge förutsatt att det finns tillräckligt med ström i batteriet

My Sense: Optimerar hybridläget för lägre driftskostnader. “E-Save” -funktionen reserverar batterikraft (minst 40%) så att föraren kan växla till helelektriskt läge vid behov (för att köra i ett centrum, till exempel)

Sport: Låter föraren dra fördel av maximal prestanda genom att kombinera kraften hos de tre motorerna.

Även om en del av bagageutrymmet används för kabelförvaring, behåller Nya Mégane E-TECH Plug-in all sin flexibilitet, till exempel EASY BREAK, fällbart baksäte och fällbar passagerarstol framåt. Sport Tourer-versionens förvaring rymmer 447 liter.

Körupplevelsen som erbjuds i Nya Mégane E-TECH Plug-in Hybrid ligger först och främst på prioriteringen att använda el-kraften. Den startar alltid på 100 % el som ger föraren samma känsla och körglädje som i en elbil: vridmoment är omedelbart tillgängligt och svarar direkt vid acceleration. Detta dynamiska beteende kommer till sin rätt inte bara i stadskörning (många stopp och start), utan även på motorvägar, tack vare en elektrisk boost tillgänglig vid hård acceleration.

Den digitala instrumentpanelen har trim- och MULTI-SENSE inställningar som är specifika för ETECH-versionen. Föraren kan föraren sätta sin egen prägel på hur den traditionella förbränningen och elkraften skall hanteras framför allt i PURE-läget som tvingar till el-drift. EV (Electric Vehicle)-knappen används för att växla till el (förutsatt att batteriet har tillräckligt med laddning) och är placerad under multimedia-skärmen. SPORT-läget drar fördel av den totala kraften vid exempelvis omkörning. Normalt anpassar sig dock bilen per automatik till olika körsätt.

Komforten i kupén är förbättrad genom att elmotorn är så tyst. Det är en märkbar minskning av ljudnivån när elmotorerna kompletterar förbränningsmotorn eftersom de tillåter lägre hastigheter.

Speciella ansträngningar har gjorts för att skapa balans mellan de dynamiska egenskaperna på väg och passagerarnas komfort. För att kompensera för batteriets extra vikt, även om placeringen under baksätet har gjort liten förändring i viktfördelningen, är bakaxeln nu ett flerarmssystem snarare än en halv-styv axel, och upphängningsinställningarna har verkligen finjusterats av ingenjörerna. Nya Mégane E-TECH Plug-in Hybrid behåller de erkända väghanteringsegenskaperna hos förbränningsversionerna, och bagagerumsvolymen påverkas inte avsevärt (447 liter).

Säljstart sker nu i svensk Renaulthandel. Rek pris från 334.900:- Privatleasing från 3.550:-/mån. (klimatbonus ej avräknad i priset)

Mer info på:

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.