Renault Grand Modus lanseras i Sverige

Nu lanseras Grand Modus i Sverige - en modell som stiger upp till de fullvuxna flexibilarna i storlek.

Grand Modus är generöst dimensionerad med 16 cm extra i längd (4 034 mm) jmf med första generationens Modus, har ett ännu större bagageutrymme (upp till 410 liter) och ett skjutbart baksäte som kan fällas ner i 60:40 konfiguration.

Med baksätet nedfällt ökar bagageutrymmets volym till 1 454 liter (jmf med 1 176 liter) och lastutrymmets längd till 1 278 mm.

Grand Modus är baserad på B-plattformen, som delas av Renault och Nissan vilken är känd för sin komfort och funktionalitet och modellens goda vägegenskaper gör den till en idealisk bil för familjens alla behov.

Den ljusa och luftiga interiören (stora glasytor som ger god sikt) och rymligheten ökar komforten för alla åkande. Det finns gott om smarta förvaringsfack i bilen (vissa är tillval) som exempelvis högt placerade förvaringsplatser (som i flyget), två flyginspirerade nedfällbara bord infällda i ryggstödet på framsätet, två utdragbara lådor under framstolarna för tyngre föremål, förvaringsfack för solglasögon på förarplatsen, ett handsfack på 11 liter, förvaring i dörrarna för 1,5 liters flaskor etc. Den höga sittpositionen och det enkla insteget bidrar även det till bra komfort för förare och passagerare.

Första generationen av Modus utmärkte sig att vara först i klassen med att tilldelas fem stjärnor i EuroNCAP. Grand Modus är baserad på samma plattform och har tillgodogjorts allt säkerhetstänkande hos Renault. Bilen är utrustad med ett flertal aktiva och passiva säkerhetsdetaljer som programmerade deformationszoner, sex krockkuddar, kurvljus och fartbegränsare.

ESP är standard och vid start kan en antislirfunktion aktiveras med ESP-knappen.

Motorerna som erbjuds i Sverige är bensinversionerna 1,2 16V (75 hk), TCE (101 hk) och 1.6 16V (112 hk) som kan fås med manuell eller automatlåda. TCE 101 hk (Turbo Control Efficiency) utmärker sig genom förbrukningen hos en motor på 1,2 liter, effekten hos en motor på 1,4 liter och vridmomentet hos en motor på 1,6 liter. Motorn har en turbo med lätt turbin vilket get snabb reaktion vid gaspådrag.

Effekten 101 hk och vridmomentet 145 Nm uppnås vid de respektive varvtalen 5 500 och 3000 var/min. Kombinationen liten cylindervolym och snabbreagerande turbo ger snabb reaktion hos motorn vid låga varvtal.

Finns i Renaulthandeln nu till ett pris från 127.900:-.

Pressbilar finns för bokning hos Ronnie Rosen, 0706-450 330.