Renault lanserar Nya Kangoo Express

Kangoo Express är en uppskattad transportbil bland yrkesförare och har sålts i mer än 1 300 000 exemplar sedan 1997. När nu Nya Kangoo Express lanseras har den blivit mer praktisk och fått högre komfort för att ytterligare möta kundernas behov. Nykomlingen har grundligt omarbetats när det gäller dess design, komfort, praktiska funktioner och användarvänlighet och erbjuder professionella användare en ekonomisk och säker transportbil. Designen är modern och uttrycksfull med en markant kort och robust front vilket ger stort utrymme i kupén samt ett rejält lastutrymme. Panoramavindrutans position är framåtvinklad som i en MPV vilket ger en ljus och inbjudande kupé. Interiört har Renault satsat på utrymme, komfort och praktiska funktioner med ett antal finesser och funktioner som är unika för detta segment. Med högre förar- och passagerarpositioner får de åkande god sikt över vägen. I kombination med växelspaken som är monterad i instrumentpanelen ger detta köregenskaper i klass med en personbil. Nya Kangoo Express är utrustad med flera praktiska lösningar när det gäller förvaring och lastning. Exv. finns utrymme i instrumentbrädan för A4-dokument, en pakethylla upptill och ett stort 15-liters handsfack (beroende på version). Uppkoppling för Multimedia och Bluetooth gör Nya Kangoo Express till ett mobilt kontor. Med sina 4,21 meter i längd frigörs ett optimalt lastutrymme med kapacitet att lasta mellan 3 till 3,60 kubikmeter i Nya Kangoo Express, medan modellens bredd inuti 1,83 m (16 cm bredare än föregångaren) nu ger möjlighet att lasta en europall. Bakdörrarna asymmetriskt upphängda och skjutdörrar (beroende på version) förenklar åtkomligheten i lastutrymmet. Höjden är 1,81m till 1,84m beroende på version och modellens maxlast är 800 kg också beroende på version. Passagerarsätet kan fällas framåt för att förlänga lastutrymmet till 3,50 kubikmeter. Ett flertal ekonomiska och bränslesnåla motoralternativ finns att välja mellan. Tre dieselmotorer baserade på 1,5 liters versionen finns med 70, 85 respektive 105 hästkrafter, plus två bensinmotorer (1.6 8V, 90hk och 1.6 16V, 105 hk). Med 1,5 dCi, 85 hk blir bränsleförbrukningen 5,2 liter/100 km och CO2 utsläpp på endast 137 g/km. Nya Kangoo Express köregenskaper är baserad på Scénic – en modell som länge hyllats för sin dynamiska prestanda, komfort och säkerhet – och erbjuder en prestandanivå som är unik på lätta transportbilsmarknaden. Hjulbasen med 2,70 meter ger en balanserad och säker hantering. Modellen, beroende på version, är utrustad som en personbil med farthållare/fartbegränsare, parkeringsvarnare bak och automatiserad regnsensor för vindrutetorkare. Utrustningsnivån för aktiv och passiv säkerhet är hög med senaste generationen av ABS - låsningsfria bromsar med elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans (40 meters bromssträcka från 100 km/h till stillastående) - samt (MSR) motorbromsreglering (som förhindrar att drivhjulen låser sig vid gassläpp). Nya Kangoo Express kan också erbjuda antisladdsystem (ESP) med understyrningskontroll (CSV) och antispinnkontroll (ASR). Karossen har designats för att uppnå högsta säkerhet för alla åkande med förarairbag, bältesförsträckare med belastningsbegränsare och underglidningsskydd. Sidokrockkudde för passagerare och sidokrockkuddar för bröstkorgsskydd för förare finns som tillval. Lansering sker i Sverige under våren 2008. Dimensioner Nya Kangoo Express Längd: 4,21 m Höjd: 1,82 m Bredd: 1,82 m Längd bagageutrymme: 1,73 till 2,92 m Lastutrymme: 3,0 till 3,6 kubikmeter (utan nedfälld passagerarstol) Lastvikt: 650 till 800 kg, beroende på version Informationsavdelningen: Karin Karlsson, tel 08-524 630 81 Fler högupplösta bilder kan laddas ner från www.media.renault.com