Nya Renault ZOE

​Renault leder elbilsmarknaden i Europa

Renault leder elbilsmarknaden i Europa

Renault ligger i toppen när det gäller flest sålda elbilar i Europa hittills i år. Jämfört med 2019 har Renault ökat med 74 % och Renault ZOE är fortfarande den mest populära elbilen.

Elbilmarknaden i Europa ökar stadigt. Totalt har 507 833 elbilar registrerats hittills. Det är cirka 70% mer elbilar än i oktober 2019. Trots ökningen står elbilarna bara för 4,58% av antalet producerade bilar.

Renault har funnits på elbilsmarknaden sedan 2010 och är det bilmärke som totalt har sålt flest elbilar - totalt närmare 337 000 elbilar. Det innebär god ledning mot Tesla sålt cirka 281 000 elbilar och Nissan med drygt 215 000. Renault ZOE leder med 253 000 exemplar. Det är 73 000 fler bilar än Nissan Leaf som sålt nästan 180 000 elbilar i Europa och 110 000 fler än Tesla Model 3 som sålts i drygt 143 000 ex.

Oktoberförsäljningen i år visar att VW ID3 går framåt och tar ledningen månadsvis för första gången med 10 059 sålda bilar. ZOE ligger inte långt bakom med 9 848 sålda ex. Tredjeplatsen har Hyundai Kona som har sålt 5052 bilar. Renault har fortfarande ledningen på den europeiska elbilsmarknaden "year to date". Här är marknadsandelen för Renault 16,4 %, för Tesla 13,2 % och VW ligger på 12,5 %. Modellmässigt är ZOE i ledningen med 74 000 sålda bilar (14,7 %), Tesla Model 3 med 51 000 bilar (10,1%) medan Hyundai Kona tar 3: e plats med nästan 31 000 sålda bilar (6,1%)

I Sverige fortsätter ZOE att ligga på en stabil nivå försäljningsmässigt – YTD har mer än 1770 Renault ZOE sålts. Kundgruppen har ändrats något mot föregående år dock:

Drygt 40% av ZOE försäljningen i Sverige går till privatkunder. Vi ser en stor ökning bland bildelningsföretag som satsat på eldrivet, men kommuner, landsting och leasingbolag spelar fortfarande en viktig roll för ZOE försäljningen. Renault ZOE är referensbilen i många kommuner när man köper eller leasar elbilar”, säger Thomas Holm, Renault Nordic AB Sverigechef.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.