Renault ökade sin försäljning under första kvartalet

Renaultkoncernen sålde 638,554 personbilar och lätta lastbilar under första kvartalet 2008, vilket innebär en ökning med 6,5 % jämfört med samma kvartal under förra året. För varumärket Renault ökade försäljningen med 4,5 % och för varumärket Dacia var ökningen hela 37 %, medan Renault Samsung Motors (Korea) minskade sin försäljning med 9 % under första kvartalet. - Koncernen har ökat sin försäljning enligt prognosen och med lanseringen av fyra nya modeller under året första två månader – Nya Kangoo, i både person- och varubilsutförande, Clio Sport Tourer samt Grand Modus. Ytterligare fem modeller- bland andra Dacia Sandero och fyrhjulsdrivna Renault Koleos - skall lanseras under året och det kommer också att stimulera försäljningen, säger Patrick Blain, Vice VD med ansvar för Renault-koncernens globala försäljning och marknadsföring. Informationsavdelningen: Karin Karlsson, tel 076-1199277