Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk presenteras

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk kombinerar en förbränningsmotor med en elmotor och levereras med ett laddbrt batteri på 22 kWh, vilket gör den både kraftfull och energisnål. Bilen är designad för att köra mestadels på el i vardagen och har en räckvidd på upp till 10 mil (WLTP).

Renault introducerar nu mer information om Rafale E-tech 4x4 300 hk. Med all sin passion och expertis levererar Renault en ny laddhybrid med det bästa från två världar: en förbränningsmotor och elmotor, med en preferens för daglig helelektriskt läge.

Fyrhjulsdrift

Med en elmotor placerad på bakaxeln får bilen permanent aktiv fyrhjulsdrift. Detta ger bra grepp och stabilitet på de flesta vägunderlag. Kraften på varje axel hanteras automatiskt av E-tech -systemet baserat på körförhållanden och valt körläge via Multi-Sense-inställningarna. Vridmomentet kan variera direkt från 100% framhjulsdrift till 100% bakhjulsdrift. Generellt driver bilen på framhjulen upp till 70 km/h och bakhjulsdrift vid högre hastigheter.

Rafale är också utrustad med den senaste avancerade tekniken och säkerhetssystem som optimerar bilens prestanda under alla förhållanden.

Den nya Atelier Alpine-versionen av Rafale tar körglädjen till en ny nivå med hjälp av expertisen från Alpine. Den har ett finjusterat chassi och ett intelligent självjusterande fjädringssystem med förutseende kamera för bästa körupplevelse. Designmässigt har Atelier Alpine-versionen ett distinkt utseende med Satin Summit Blue-exteriörfärg, stora 21 tums hjul med Continentaldäck. Interiört hittar man mattor i den ikoniska blå Alpine-färgen med den pilformade A-logotypen.

Drivlinan i Rafale E-Tech 4x4 300 hk är baserad på E-Tech fullhybrid 200 hk, med en extra elmotor och ett stort batteri på 22 kWh. Detta gör att bilen kan köra upp till 10 mil (WLTP) på enbart el.

Effekt och prestanda

Rafale har en total effekt på 300 hk från en kombination av en förbränningsmotor och tre elmotorer. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder och från 80 till 120 km/h på 4,0 sekunder. Bränsleförbrukningen är 0,7 l/100 km med fulladdat batteri och 5,8 l/100 km med tomt batteri (WLTP)

Laddning och räckvidd

Batteriet kan laddas till 80% på 2 timmar och 10 minuter och till 100% på 2 timmar och 55 minuter. I helelektriskt läge har bilen en räckvidd på upp till 10 mil och en total räckvidd på upp till 100 mil med fullt batteri och tank.

Chassis Control-systemet låter föraren justera bilens inställningar för komfort, dynamik och sport. Detta system finns i alla körlägen utom vinterläge.

Renault Rafale E-Tech 4x4 300 hk kombinerar hög prestanda med modern hybridteknik. Den erbjuder en flexibel och effektiv körupplevelse, anpassad för både vardagskörning och längre resor.

Renault Rafale E-tech 4x4 300 hk kommer lanseras under senare delen av 2024. Svenska specifikationer och priser presenteras under kvartal 3.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/