Anders Åström och Magnus Lundström i gradängtrappan

Återanvänt och återvunnet i Renovas nya lokaler

60 procent av inredningen är återbruk. Stolarna i lunchrummet är av återvunnen plast från havet och den nya receptionsdisken är byggd av spillvirke. Återanvändning och hållbarhetstänk är ledorden för Renovas ombyggda kontorslokaler.

Kontorshuset på Holmen i Göteborg är ursprungligen från början av 80-talet, när andra byggnormer och arbetssätt gällde.

- Vi började därför ombyggnaden med att riva bort ”allt” invändigt, inklusive gamla golvmattor och elledningar. Sedan började vi om från botten med ny planlösning och genomtänkta materialval, säger Magnus Lundström, fastighetschef.

- När det gäller inredningen hade vi som mål att använda till 40 procent återbrukade produkter, men vi överträffade målet och nådde hela 60 procent.

En del av inredningen är återanvänt från det ”gamla” kontoret. Annat – till exempel skrivbordsunderreden och stolar till konferensrum - inköptes begagnade inför flytten till de tillfälliga lokaler som användes under ombyggnadstiden. Inredarna har sedan aktivt letat efter kompletterande återbruksmöbler i passande färg och form till de nya lokalerna. Ett exempel på ett lyckat fynd är soffan i receptionen.
Även nytillverkade möbler i återvinningsmaterial finns i det nya kontoret: Stolarna i lunchrummet är gjorda av återvunnen plast från Nordatlanten, med underreden av delvis återvunnet stål.
När disken till receptionen på bottenplanet beställdes var instruktionen till snickeriet att enbart använda spillvirke.

I de nya lokalerna har alla egen arbetsplats i kontorslandskapen. Det finns också utrymmen för koncentrerat arbete och projektarbete, gott om mötesrum och rum för enskilda samtal samt miljöer för socialt umgänge och pauser.
Centralt i huset ligger ett gemensamt lunchrum. Vid lunchrummet finns en gradängtrappa med en mossvägg som fungerar som en grön oas mitt i byggnaden. Mossväggen har också fina egenskaper både som luftrenare och akustikdämpare.

- Helt i linje med vår affärsidé och våra värderingar har vi nu ett kontor där återbruk och återvinning står i centrum, säger vd Anders Åström

- Samtidigt är lokalerna moderna, flexibla och stöder nya arbetssätt.

*60 procent återbruk är räknat på antal produkter i den lösa inredningen, exklusive gardiner, kabeldiken och bordsskärmar,

För mer information, kontakta:

Magnus Lundström, fastighetschef 031-61 82 54.

Marie-Louice Flach, kommunikatör 031-61 87 06.

Renova deltar i utvecklingen av framtidens miljösmarta fordon. Vår tunga fordonsflotta är fossilfri. Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet, genom hela kedjan från avfall till nya råvaror och energi, ska vara hållbar.

Koncernen består av två bolag: Renova AB som utför kommunernas direkttilldelade uppdrag och Renova Miljö AB, som verkar på den konkurrensutsatta marknaden.

Koncernen omsätter ca 1,4 miljarder kr och har 762 medarbetare. 2019 behandlade vi ca 1,1 miljarder ton avfall och återvinningsmaterial. Våra ägarkommuner är: Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn, Stenungsund och Öckerö.