Förbehandlingsanläggningen på Marieholm står inför en investering. Den nya processen bedöms kunna öka mängden producerad slurry väsentligt, samtidigt som  anläggningen blir mer driftssäker och mer energieffektiv.
Förbehandlingsanläggningen på Marieholm står inför en investering. Den nya processen bedöms kunna öka mängden producerad slurry väsentligt, samtidigt som anläggningen blir mer driftssäker och mer energieffektiv.

Beslut om investering för förbättrade processer vid hantering av matavfall

På Renovas anläggning Marieholm tar man emot biologiskt avfall för förbehandling och kompostering. Mat- och livsmedelsavfall från hushåll, industrier, verksamheter och butiker i hela Göteborgsområdet blir råvara som används vid framtagning av biogas och biogödsel. Ca 50 000 ton matavfall processas varje år till en slurry som sedan rötas vid olika anläggningar i Västsverige. Vid rötningen produceras biogas, men också ett värdefullt biogödsel som används som gödning i bland annat ekologisk odling.

Den befintliga anläggningen uppfördes år 2011 med den då bästa tillgängliga tekniken. Med över 13 års drift börjar anläggningen bli sliten samtidigt som den något föråldrade tekniken inte ger en optimal process. Renovas styrelse har därför fattat ett beslut om att investera 55 miljoner kronor i en ny process med den idag bästa tillgängliga tekniken. Den nya processen bedöms kunna öka mängden producerad slurry väsentligt, samtidigt som anläggningen blir mer driftssäker och mer energieffektiv. En ny process innebär också att arbetsmiljön för Renovas medarbetare blir bättre.

– Miljönyttan från det insamlade matavfallet kommer att öka med satsningen. Det kan göras mer biogas och biogödsel som är klimatsmart. Det är viktigt att det som samlas in kommer till nytta på bästa sätt, säger Klas Forsberg, ordförande i Renovas styrelse.

Den nya anläggningen bedöms kunna vara i drift under 2026.

– Utöver de uppenbara miljövinsterna får vi nu en toppmodern anläggning som skapar goda förutsättningar för vår personal. Det är dessutom en förutsättning för att kunna nå målen i den regionala avfallsplanen A2030 som bland annat har målet att 70 procent av allt matavfall ska omhändertas och bli biogas och biogödsel, säger Anders Åström, vd Renova AB.

Vid frågor kontakta:

Klas Forsberg, styrelseordförande Renova
mobil: +46 72 008 48 56
E-post: klas.forsberg@politiker.goteborg.se

Anders Åström, vd Renova AB
mobil: +46 70 425 88 20
E-post: anders.astrom@renova.se

Renova deltar i utvecklingen av framtidens miljösmarta fordon. Vår tunga fordonsflotta drivs med förnybara drivmedel. Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet, genom hela kedjan från avfall till nya råvaror och energi, ska vara hållbar.