Forskning om sopsorteringens etik gav stipendium

Är kraven på medborgarna om att sortera sina sopor rimliga och trovärdiga? Den frågan ställer sig nu Petra Andersson, doktor i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet, i sin forskning om återvinningens etik som är en del av storstadens miljöetik - urban miljöetik.

Samhället ställer allt större krav på medborgarna, på att vi ska sortera våra sopor. Vi måste helt enkelt lära oss att ta hand om vårt eget avfall för att kunna bo tätt tillsammans. Annars uppstår kaos. Kraven kan nog ofta uppfattas som diffusa och krångliga och dessutom skiljer de sig mellan olika städer.

Forskningen innebär dels en kartläggning av de idéer och värderingar som får sorteringssystemet att fungera och dels att formulera en trovärdig återvinningsetik.

För sin forskning har Petra Andersson tilldelats Renovas miljöstipendium 2009. Stipendiet är på 100000 kronor och syftar till att stimulera forskning inom miljö- och återvinningsområdet.

- Det är viktigt att det finns en levande diskussion om återvinning och miljö i samhället, menar Petra. Det är en förutsättning för att man ska kunna fatta vettiga och rimliga beslut om hur vi ska fungera tillsammans i storstan.

- Mitt eget förhållande till mina sopor är någon slags hatkärlek. Samtidigt som jag känner en moralisk plikt att sköta min sortering så är det inte det roligaste jag vet att göra det.

Petra Anderson har varit verksam som doktorand och lärare i tio år vid filosofiska institutionen vid Göteborgs universitet med samhälle och miljö som huvudintressen.

Hon är sedan februari i år också koordinator för Chalmers kompetenscentrum för återvinning i Göteborg (CCRG). Centumet har som ambition att kunna ta itu med i stort sett alla aspekter inom återvinningsproblematiken. Kompetensen spänner från filosofi och biologi till kemiteknik och miljösystemanalys.