Kungälvs Transporttjänst AB tvingas varsla

Kungälvs Transporttjänst varslar huvuddelen av de 55 anställda om uppsägning från den 1 januari 2010. Anledningen är att Kungälvs kommuns avtal med företaget går ut vid årsskiftet. Hur många som slutligen måste lämna företaget går inte att säga idag.

Kungälvs Transporttjänst (KTRAB) har idag avtal med kommunen om hämtning av hushållsavfall, driften av återvinningscentraler och slamtömning. Samtliga dessa avtal går ut vid årsskiftet.

Den offentliga upphandling som kommunen gjort för den närmaste femårsperioden från och med 2010 har överklagats av KTRAB. Ärendet ligger för närvarande hos länsrätten.

Stefan Bernhardtz, KTRAB:s vd:
- Det här är givetvis inget lätt beslut att fatta. Varslet drabbar många trotjänare hos oss som under decennier arbetat för att utveckla en god avfallshantering i Kungälvs kommun. Det är olyckligt att upphandlingsprocessen dragit ut på tiden. Oklarheterna är fortfarande stora och vi måste nu agera i enlighet med de arbetsrättsliga regler som gäller, trots att länsrätten ännu inte fattat beslut i frågan.

- Om KTRAB slutligen skulle förlora upphandlingen innebär det att många av de anställda inte längre kan ha kvar sina jobb efter nyår - hur många är det idag omöjligt att säga. Därför varslas nu en stor del av personalen om uppsägning samtidigt som förhandlingar med de fackliga organisationerna om turordningsregler m.m. har påbörjats.

- KTRAB kommer självklart att tillsammans med våra övriga kunder, från industri och verksamheter, fortsätta arbetet med att hitta lösningar för en effektiv och resurssnål återvinning i Kungälv och i Ale, oavsett utfall i länsrätten. Även om vi skulle mista Kungälvs kommun som kund, kommer vi således att finnas kvar för våra företagskunder.

Kungälvs Transporttjänst AB har varit verksamt i kommunen mer än 40 år och är ett mycket välrenommérat företag i återvinningsbranschen. KTRAB köptes från Kungälvs kommun 2006 av Renova AB, som i sin tur ägs av elva västsvenska kommuner, däribland Kungälv.

Kontaktpersoner:

Stefan Bernhardtz, vd Kungälvs Transporttjänst, tel 0703 400807