Landets första sopbil som går på biogas och biodiesel

Landets första sopbil som går på biogas och biodiesel

Kungsbacka kommun, i samarbete med Renova, satsar nu på det nyaste nya när det gäller hämtningen av hushållsavfall. Renovas samtliga åtta nya sopbilar i kommunen drivs med biogas i kombination med biodiesel – de allra första i sitt slag i landet.

Bilen är unik genom sin energieffektivitet. Med den nya tekniken sammanförs gasens fördelar med dieselmotorns. En annan nyhet med bilen är att den har försetts med en ergonomiskt specialanpassad hytt och förbättrar därmed markant arbetsmiljön för renhållarna.

Tuffa miljökrav
Sedan oktober 2009 har Renova uppdraget att hämta allt hushållsavfall i Kungsbacka kommun.
Christian Baarlid, Renovas vd:
- Det är mycket tack vare kommunens ”gröna upphandling” med tydliga miljökrav som vi nu kan presentera denna unika miljösopbil. Detta är en viktig milstolpe för en bättre miljö inom transport- och logistikområdet.
- Bilen är ett av många exempel på vårt arbete med att sänka koldioxidutsläppen och en viktig pusselbit i vår strävan mot en hållbar utveckling. I Renovas uppdrag från de elva ägarkommunerna ingår att driva miljöutvecklingen framåt!

Per Ödman, kommunstyrelsens ordförande i Kungsbacka:
- Kungsbacka har nu Sveriges miljövänligaste sopbilar. Det kan alla kommuninvånare känna sig både glada och stolta över.

Energieffektiv
Den nya bilen är en konventionell dieselsopbil, med Euro-5-standard, som konverterats så att den kan drivas även med gas. Bilen är av märket Dennis Eagle och konverteringen har gjorts i samarbete med Hard Stuff och Volvo. Resultatet är en mycket energieffektiv bil – för samma jobb går det åt 25 procent mindre energi jämfört med en traditionell gassopbil. Nu sätts bilen i ordinarie drift för första gången.

Bilen kommer att drivas med biogas (enligt gröngasprincipen) kombinerat med RME – dvs rapsbaserad biodiesel. Den kommer att köras till cirka 70 procent på biogas och 30 procent på RME. RME i sig innebär en 65-procenting reduktion av utsläppen av växthusgaser i jämföresle med vanligt dieselbränsle.

En av bilarna är dessutom försedd med plug-in-teknik för att komprimering och lastning ska kunna ske med el. Denna bil kommer framför allt att trafikera centrala Kungsbacka.

Volvo Truck Center ansvarar för reparation, service och eftermarknad för Dennis Eagle-bilen.

Arbetsmiljö
Feelgood har gjort en ergonomisk helhetsbedömning för chauffören i en Dennis Eagle-000förarhytt och ger hytten högsta betyg vad gäller säkerhet och arbetsmiljö för renhållningspersonal.

Bedömningen baseras bland annat på det låga insteget som förenklar av- och påstigningar. Det är lika lätt att gå ur förarhytten på höger som på vänster sida. Under en dag kan det för en renhållare handla om upp till 200 av- och påstigningar. Dessutom är bilen tystare än en traditionell dieselsopbil.

Bakgrund
Renova AB är det ledande miljöföretaget i Västsverige inom avfalls- och återvinningsbranschen. Vi samlar in och behandlar avfall och återvinningsmaterial och erbjuder även rådgivning och utbildning om avfall och miljö.

Våra kunder är såväl företag som offentlig verksamhet. På våra anläggningar behandlades år 2009 närmare 700 000 ton avfall. Företaget omsätter en miljard kr och har 780 anställda. Renova ägs av elva kommuner - Ale, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.

Renova har under många år varit med och drivit utvecklingen av sopbilar för en bättre miljö. Här är några exempel:
1994 - Först i landet med gasdrivna sopbilar
2003 – Lansering av 15 sopbilar med elhybridteknik