Med flytande biogas i tankarna

Med flytande biogas i tankarna

Renova tar ett rejält steg mot att miljöanpassa även de riktigt tunga transporterna och blir nu ett av de första företagen i landet att köra med flytande gas som bränsle i så kallade metandieselmotorer. Resultatet är en minskning av koldioxidutsläppen med nära 80 procent och dessutom kan det vara upp emot 800 km mellan tankställena.

Det är till att börja med en av Renovas dragbilar för slagg från avfallskraftvärmeverket i Sävenäs som nu byts ut mot Volvos nya metandieselbil som kan gå både på gas och diesel.

Biogas för fjärrtransporter
Transportsektorn står idag för en betydande del av koldioxidutsläppen i trafiken. När nu gasen kan levereras i flytande form blir det möjligt för tunga fordon med långa körsträckor att satsa på biogas. Biogas, både i flytande form och i gasform, anses idag som ett av de mest miljövänliga bränslena.

Renovas nya bil kommer att gå kontinuerligt mellan avfallskraftvärmeverket i Sävenäs till Tagenedeponin. Totalt handlar det om cirka tio turer varje dygn med 30-35 ton slagg i varje last. På vägen passeras landets första tankstation för flytande gas (LNG) som invigdes i höstas vid Stigs Center på Hisingen. Men här behöver man inte stanna så ofta eftersom den flytande gasen ger en räckvidd på upp mot 800 km på en tank, vilket ska jämföras med en traditionell gassopbil med tändstiftmotor tankad med komprimerad gas (CNG) som klarar 200 km.

Energieffektiva transporter
Metandieseltekniken sammanför gasens fördelar med dieselmotorns cirka 30-40 procent högre verkningsgrad, jämfört med tändstiftsmotorer. Lastbilen förbrukar därmed betydligt mindre energi jämfört med traditionella gaslastbilar. Och med flytande gas ökar möjligheterna även för fjärrtrafiken att köra miljövänligt.

I samband med Renovas miljöseminarium fredagen den 4 februari förhandsvisas Renovas nya dragbil med metandieselmotor för flytande gas (LNG). Plats: Vid entrén till avfallskraftvärmeverket i Sävenäs.

Pressansvarig Christian Kallerdahl, 0705 678672

Renova AB är ett av de ledande miljöföretagen i Västsverige inom avfalls- och återvinningsbranschen. Företaget samlar in och behandlar avfall och återvinningsmaterial och erbjuder även rådgivning och utbildning om avfall och miljö.

Kunderna är kommuner och företag i Göteborgsregionen. 2010 behandlades ca 730 000 ton varav mer än 90 procent gick till återvinning av olika slag. Företaget omsätter en dryg miljard kr, har 800 anställda och ägs av elva kommuner.