Renova lanserar skräpfilm

Renova lanserar skräpfilm

Renova har gjort en unik film i samarbete med Silverbullet Film, där man går långt utanför de traditionella ramarna. ”Från Tipp till Topp” heter produktionen som är en stop motion-film där allt material i filmen är avfall som lånats från Renovas egna anläggningar med undantag av en del kläder som lånats från Stadsmissionen.

Målet för Renovas nya film är att på ett lekfullt sätt inspirera ungdomar om vardagskonsumtion och vad vi kan göra för att bidra till en bättre miljö. I filmen tar sig huvudpersonen fram genom olika TV-spelsinspirerade världar i jakten på ett allt bättre sätt att minska avfallet.

–  Grunden för filmen är EUs avfallstrappa som är utgångspunkt för vårt sätt att arbeta och tänka på Renova. Avfallstrappan handlar om att ta hand om avfallet så bra som möjligt utifrån miljö och klimat, med målet att minska avfallet. Dessutom ser vi filmen som ett utmärkt sätt att visa att vi verkligen är ett modernt och nytänkande företag som vågar testa nytt och ta ut svängarna, säger Lina Nyholm, kommunikatör på Renova.

Bakom koncept, manus och produktion står Silverbullet Film i Göteborg i samarbete med Renova.

–  Det är alltid givande att tillsammans med en kund ta fram ett projekt som skiljer sig från det sätt man kommunicerat tidigare. Naturligtvis ligger det en stor utmaning i att inte tappa fokus och göra något ”annorlunda” bara för sakens skull. Men här kände vi tidigt att vi låg helt rätt, säger Martin Örnroth som är producent på Silverbullet Film.

Filmen kommer givetvis att finnas på Renovas hemsida, men ska även användas som inspiration i olika utbildningssammanhang, till exempel vid Renovas miljöskola för gymnasieelever i Västsverige.

Totalt hämtades nästan ett ton rekvisita från Renovas avfallsanläggningar och allt samlades in, sorterades och lämnades tillbaka efteråt.
Klicka här för att se filmen

Renova AB är det ledande miljöföretaget i Västsverige inom avfalls- och återvinningsbranschen. Företaget samlar in och behandlar avfall och återvinningsmaterial och erbjuder även rådgivning och utbildning om avfall och miljö.

Kunderna är såväl kommuner som företag i Göteborgsregionen. 2012 behandlades ca 830 000 ton avfall av vilket mer än 90 procent gick till återvinning av olika slag. Konsernen, som består av Renova AB och Kungälvs Transporttjänst AB, omsätter ca 1,3 miljard kr, har 930 anställda och ägs av elva kommuner.