Renova och Världsnaturfonden WWF samarbetar för ett giftfritt samhälle

Renova och Världsnaturfonden WWF samarbetar för ett giftfritt samhälle

Miljögifter - PCB, kvicksilver, tungmetaller m.m. - finns i uttjänta mobiltelefoner, lampor, musikspelare och batterier. Vi måste bli bättre på att sortera ut och återvinna det farliga avfallet. Att avgifta kretsloppet och därmed skydda människor, djur och natur är ett gemensamt mål för WWF och Renova som nu inleder ett samarbete omkring insamlingssystemet SAMLAREN.

SAMLAREN är ett specialdesignat skåp, där man kan lämna t. ex. lampor, batterier och småelektronik för återvinning. SAMLAREN har utvecklats av Renova tillsammans med Kretsloppskontoret i Göteborg och Chalmers.

Med SAMLAREN i matbutiken, elektronikaffären eller på jobbet blir det enklare att göra rätt. Under ett år fångar ett exemplar av SAMLAREN upp ungefär ett ton glödlampor, lågenergilampor, batterier och småelektronik. Miljövinsten med SAMLAREN är ett faktum.

SAMLAREN finns idag på 160 platser runt om i Sverige och fler är på väg ut.  Den hjälper medborgarna att på ett enkelt sätt bli av med sitt farliga elektronikavfall. Man kan helt enkelt ta med sig sin Farligt avfall-påse när man åker och handlar. För varje SAMLAREN som sätts ut går 1000 kr till WWF:s naturvårdsarbete.

- Genom den ökade tillgängligheten för var och en ser vi en ökning av insamlingen av smått elavfall och elektronik, säger David Dalek som produktutvecklare på Renova. Tidigare har det saknats enkla och bra inlämningsställen nära människorna.

År 2011 genererade varje svensk ca 550 kg avfall. Av detta var 6,3 kg farligt avfall, t.ex. småelektronik, batterier och ljuskällor.