Över 300 idrottsungdomar var engagerade i RenovaRöjet.

Skräp och skrot - RenovaRöjet gjorde nytta

5,6 ton skräp samlades in i och längs Säveån i Göteborg och Partille på RenovaRöjet den 7 september. 328 idrottsungdomar och ledare från elva lokala lag deltog tillsammans med dykare och personal från Renova. Projektet initierades och finansierades av Renova och genomfördes i samarbete med idrottens miljöorganisation Städa Sverige.

-Syftet med projektet är att uppmärksamma vikten av att avfall hamnar på rätt ställe. Har man varit med och städat upp tror jag man blir mer medveten och inte skräpar ner själv, säger Anders Åström, vd på Renova.

I Säveån var vattnet denna dag väldigt strömt, så dykföreningen Öckerödorarna fick för säkerhetens skull hålla till nära bron nedanför Sävenäs avfallskraftvärmeverk. Skrotfynden från ån blev dock många även i det begränsade området. Cyklar, kundvagnar, kofångare, bildäck, motorsåg, vägskyltar samlades in. Det mest spektakulära – ett kassaskåp – kom polisen och tog sig en titt på. Det visade sig vara helt tomt och vattenfyllt efter tiden på åns botten.

På stränderna dominerade plasten. Många gula säckar fylldes.

- Att det finns så mycket skräp, kommenterade några av ungdomarna som levererade sina säckar efter några timmars arbete.

Förhoppningen är att RenovaRöjet ska bli ett återkommande evenemang, på olika platser i Renovas ägarkommuner.

Under förra året organiserade Städa Sverige 757 städuppdrag och totalt 12 630 idrottsungdomar var engagerade i städningarna.

Lag från följande föreningar medverkade: Backa HK, Hovås Billdal IF, Jonsereds IF, Onsala Pirates BK, Partille IF, Sävedalens IF, IK Sävehof, Dykarklubben Öckerödorarna, Öjersjö IF

För ytterligare information, kontakta:

Mårten Heslyk, Projektledare Städa Sverige, mobil: 0708-192064

Marie-Louice Flach, Kommunikation Renova AB, mobil: 0706-310009

Renova deltar i utvecklingen av framtidens miljösmarta fordon. Vår tunga fordonsflotta är fossilfri. Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet, genom hela kedjan från avfall till nya råvaror och energi, ska vara hållbar.

Koncernen består av två bolag: Renova AB som utför kommunernas direkttilldelade uppdrag och Renova Miljö AB, som verkar på den konkurrensutsatta marknaden.

Koncernen omsätter ca 1,3 miljarder kr och har 750 medarbetare. 2018 behandlade vi ca 1,3 miljarder ton avfall och återvinningsmaterial. Våra ägarkommuner är: Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn, Stenungsund och Öckerö.