Västsveriges miljöhjälte utsedd

Nu är Renovas miljötävling för Västsveriges gymnasister avgjord.

Uppgiften var att föreslå en person, organisation eller ett företag som Västsveriges miljöhjälte 2013 och att också motivera sitt val. Bland de många intressanta bidrag som kommit in har klass TE12 på Fässbergsgymnasiet i Mölndal utsetts som vinnare.

Vem som blev årets miljöhjälte avslöjas onsdagen den 20 november kl 18.00 i samband med Renovas seminarium på temat minska avfallet. Plats: Ekocentrum vid Kapellplatsen. (Se relaterat material nedan). Välkommen!

Det är nu fjärde året i rad som Renovas miljötävling för gymnasieelever anordnas. Syftet är att stimulera eleverna att fundera över miljöfrågorna och använda sin kreativitet för att tillsammans i klassen eller i mindre grupper komma på smarta idéer eller lösningar på olika miljöproblem.

Den vinnande klassen får 10 000 kr att använda till något gemensamt, t ex en resa.

- Ungdomar är seriösa och tar miljöfrågorna på största allvar. Det visar både diskussionerna vi för på Renovas miljöskola och de tävlingsbidrag som lämnats in genom åren. Alla dessa goda idéer och innovativa förslag borde verkligen uppmärksammas ännu mer, säger Kurt Lindman, ansvarig för Renovas miljöskola.