​Bidra till bättre hälsa på Global Handwashing Day

Den 15 oktober är Global Handwashing Day, den dag då vi världen över uppmärksammar vikten av god handhygien för att undvika spridning av smitta. Att tvätta händerna är nämligen den bästa förebyggande åtgärd man kan vidta för att slippa bli sjuk – extra aktuellt nu i förkylningstider och när influensa och vinterkräksjuka står för dörren.

Inom vården räddar god handhygien liv och i skolor och förskolor minskar det smittspridningen. På arbetsplatsen räcker det med en handskakning för att sprida smitta vidare mellan kollegor. Att ha en bra handhygien bryter smittkedjan och innebär lägre vårdkostnader och kan till och med minska användandet av antibiotika i samhället.

God handhygien bygger på bra och enkla rutiner. Tvätta händerna med tvål och vatten efter toalettbesök och före måltider. Det gäller att både tvätta och torka händerna noga för att på bästa sätt bryta virusets smittbanor.

En global undersökning genomförd av hygienföretaget Initial visar att kvinnor inte litar på sina manliga kollegers handhygien. 35 procent av kvinnorna anser att männen slarvar med handhygienen. Män å sin sida har större tilltro till de kvinnliga kollegornas hygienvanor – 71 procent utgår från att kvinnorna har god handhygien.

Om Global Handwashing Day
Den första Global Handwashing Day hölls 2008. Fler än 120 miljoner barn i över 70 länder i hela världen tvättade då händerna med tvål som ett sätt att uppmärksamma världens ledare på värdet av att ha rena händer och hur viktigt det är med tvål, vatten och fungerande handfat i kampen mot smittspridning.

Global Handwashing Day stöds i dag av flera regeringar, internationella institutioner, välgörenhetsorganisationer, privata företag och enskilda personer.

Men dagen ska inte förväxlas med handhygienens dag som är den 5 maj. Bakom den ligger världshälsoorganisationen WHO och där ligger fokus på god handhygien inom vården.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Harris Interactive på uppdrag av hygienföretaget Initial och grundar sig på 5 500 svar (i genomsnitt 1 100 per land) i Australien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Singapore.

• Sjukdomar

• global handwashing day