Initial lanserar Signature COLOUR och tar hjälp av färg för att minska spridning av bakterier

Det världsledande hygienföretaget Initial arbetar med produkter och servicelösningar för att förbättra hygienen i en mängd olika miljöer. Initial erbjuder helhetslösningar som effektivt minskar spridning av bakterier och risken att sjukdomar sprids genom ohälsosamma bakterier från toaletter. Med hjälp av färgpsykologi och kunskaper kring hur färger påverkar olika beteenden lanserar Initial nu Signature COLOUR - en serie där alla enheter är tillverkade i antibakteriellt material för att minska spridningen av bakterier och risken för infektioner.

Vid framtagandet av Signature COLOUR har Initial tagit hjälp av den brittiska författaren och färgpsykologen Angela Wright för att hitta möjligheter att förändra och förbättra hygienvanor på kontor, hotell, restauranger och offentliga miljöer. Det ledde fram till en produktserie med nio fräscha och rena färger i matt-, blank- och metallic-finish. Alla med en gulbas somuppmuntrar till positiva och proaktivahygienbeteendenpåen mängd olika sätt. Färgerna skapar också ett visuellt intryck som kan gå hand i hand med olika företags logotyper och färgidentiteter.

- Vi har gjort studier som visar att den vanligaste uppfattningen är att sjukdomar som sprids på arbetsplatsen beror på kollegornas brist på god hygien. Det är oerhört viktigt att företag lyfter upp och prioriterar hygienfrågor. Rena hygienutrymmen ger friskare och mer kreativ personal och minskar dessutom stora kostnader för sjukfrånvaro. Att vi nu lanserar produkter med färger som har en djupgående effekt på beteendemönster och där forskning visar att färg påverkar stämningar, känslor och sinnen är en väldigt positiv nyhet. Turkos är exempelvis en färg som signalerar renhet och rosa signalerar omvårdnad, säger Björn Hellquist, kategoriansvarig på Initial.

Signature COLOUR-serien är baserad på prisbelönta produkter som har fått fina designpriser som President Design Award 2013 och Red Dot Design Awards 2014

Varför är det då så viktigt att uppmärksamma hygienfrågor?
Samhällets utgifter för sjukfrånvaro är enorma. Det är relativt små förändringar som arbetsgivare behöver göra för att minska sjukfrånvaron på arbetsplatsen. Att exempelvis ha handdesinfektion vid matsalen kan betyda mycket.

I en undersökning genomförd av Initial framkommer det att en av femkontorsanställdaiSverigeintetvättar händernaefter varje toalettbesök.Något som kan uppfattas som mer oroväckande är att nästan hälften av kontorsanställdauppger att de använder sinmobil för attsurfa påinternet på toaletten. Ett beteende somökar risken för spridning avbakterier på helaarbetsplatsen avsevärt.

OmAngelaWright
AngelaWright är en välkändexpert inom färgpsykologi. Hennesbok från år 1995,”Nybörjarguide i färgpsykologi”, fortsätter att säljastadigt över hela världen ochhonarbetar för närvarandepå sinandra bok, speciellt framtagen förnäringslivet.

Läs gärna mer om Signature Colour på Initial.se samt hitta högupplösta bilder här.

Magdalena Höglund, presskontakt, Westmark Information, tel: 0733-338840 eller
Björn Hellquist, Kategoriansvarig, Rentokil Initial, tel: 08-410 473 23e-post: bjorn.hellquist@rentokil-initial.com

OmInitial Hygien
Initialärvärldsledande inomhygientjänstermed verksamhet iöver 40länder spritt över hela världen.
Initial erbjuder miljövänliga och innovativaservicelösningartill storaochsmå företag inom en rad olikabranscher, inklusive offentliga förvaltningar ochskolor.Utbudet omfattar tjänster och produkter inom hand- och toaletthygien. www.initial.se

• Resor

• initial