Nyhet -

Snarkar du eller din partner? Ett nytt informationsmaterial om snarkning & sömnapné

Snarkar du och är alltid trött på dagen?

Om svaret är ja kan du vara i riskzonen att ha en sömnstörning som kallas obstruktiv SömnApné (OSA).

Vad är OSA?

Normalt under sömnen håller muskler, som kontrollerar tungan och den mjuka gomen, luftvägen öppen. Om dessa muskler slappnar av blir luftvägen trång och detta kan ge upphov till snarkning och andningssvårigheter. Om dessa muskler slappnar av för mycket blir luftvägarna blockerade och andningen upphör i tio sekunder eller mer. Detta är Obstruktiv Sömnapné.

När hjärnan känner att den får brist på syre får den dig att vakna till så att du flämtar och börjar andas igen. Efter det somnar du om och allt börjar om igen. Detta kan upprepas över 50 gånger per timme. Att få syrebrist och att konstant chocka kroppen att börja andas igen stör inte bara sömnen, det är en enorm påfrestning för kroppen som kan leda till andra hälsokomplikationer.

Sömnapné drabbar nästan 20% av kvinnor och 35% av män1 och totalt över 100 miljoner människor världen över2 men 80% av all med OSA (Obstruktiv SömnApné) är odiagnostiserade3.

Tillsammans kan vi utbilda och öka kunskapen om sömnapné så att fler människor som lider i det tysta får hjälp till en bättre nattsömn och ett friskare liv. En behandlad sömnapnoiker kan minska de risker som är associerade med sjukdomen och undvika framtida besvär.

Det positiva är att det finns hjälp!

Referenser:

1. Sleep-disordered breathing affects 34% of men and 17% of women aged between 30-70. Peppart et al. Increased Prevalence of Sleep-Disordered Breathing in Adults. Am J Epidemiol. 2013 (5.17). 2. Bousquet J, Khaltaev N. Global surveillance, prevention and control of Chronic Respiratory Diseases. A comprehensive approach. Global Alliance against Chronic Respiratory Diseases. World Health Organisation. 2007 3. Young, T., et al., Estimation of the clinically diagnosed proportion of sleep apnea syndrome in middle-aged men and women. Sleep, 1997. 20(09): p. 705-6.

• world sleep day
  • sömnapné