327 hyresrätter till ytterstaden

327 hyresrätter till ytterstaden

Resona har köpt 50 procent av tre bostadsprojekt – Barkarbystaden, Rinkeby och Rönninge och kommer att utveckla dessa projekt tillsammans med Alm Equity.

Projekten omfattar totalt 327 lägenheter som kommer att förvaltas av ALM Equitys förvaltningsbolag, Svenska Nyttobostäder och dess nystartade systerbolag.

Resona totalfinansierar den kommande byggnationen samt nedlagda utvecklingskostnader. ALM Equity blir hälftenägare i förvaltningsobjekten, dock har investerarna rätt till återbetalning av sina insatser innan full vinstdelning sker.

När bostadsrättsmarknaden nu svalnar är det väldigt roligt att vi kan bidra till att hålla byggstarter upp genom dessa tre hyresrättsprojekt med Alm. Resona är en ny aktör som satsar på ansvarsfullt samhällsbyggande. Vi tar ett helhetsansvar för en effektiv byggprocess genom att själva äga hela kedja från prefab fabrik till byggnation. Vi håller en mycket hög innovationstakt och utvecklar nya lättare och miljövänligare betongstommar. I samarbetet med Alm bidrar vi dessutom med det kapital som behövs för att få projekten byggstartade snarast möjligt.”, säger Sam Giertz, managing partner på Resona Utveckling AB

Resona utvecklar fastigheter med hög kvalitet och fokus på hållbarhet och innovation i Mälardalen och Skåne. För att effektivisera byggandet, sänka kostnaderna och minska klimatpåverkan tar vi ansvar för hela kedjan, från projektering till inflyttning. Vi tror på den enkla tesen att hårt arbete och innovation lönar sig och vågar utmana traditionella mönster i branschen.

Inom Resona-gruppen ryms entreprenad, anläggning, en betongprefab-fabrik som halverar klimatavtrycket, ett uthyrningsföretag, Universal electric som utför etableringar av byggarbetsplatser och innovations- och installationsföretaget Zyax som utvecklar kostnadseffektiv och klimatanpassad teknik till smarta hem.