Barbara Vincent, huvudprojektledare och Toni Chmielewski, projektchef Barkarbystaden, Eva Ullberg, kommunstyrelsens ordförande Järfälla, Fredrik Bele, Vd Resona, Andreas Gustafsson, Entreprenadchef och Elin Andersen Projektutvecklingschef Resona

Nu invigs Barkarbystadens nya landmärke intill nya tunnelbanestationen

I Resonas kvarter 11, som ligger precis intill den nya tunnelbanestationen i Barkarbystaden, samsas 397 nya hyresrätter, COLIVE, kontor, restauranger och verksamheter på 26 000 kvm. Nu invigs det stora kvarteret och de första hyresgästerna flyttar in.

Det har tagit två år från att det första spadtaget togs till idag då den första delen av kvarteret öppnar upp.

- Det är en stor dag för oss på Resona! Framtidens urbana liv behöver bli både smartare, hållbarare och trivsammare. Här har vi kompromisslöst löpt linan ut och skapat ett kvarter format efter den aktiva, rörliga och sociala vardag som många människor mår bra av, säger Fredrik Bele, vd Resona.

Som alla Resonas bostadsprojekt finns ett tydligt hållbarhetsfokus i Kvarter 11. På taken finns solceller och sedum. Stommen består av trä och klimatförbättrad betong och huset värms upp av bergvärme. Bland lägenheterna finns LSS-boenden och Stockholms Stadsmissions Bobyrån kommer att förmedla några av lägenheterna till människor som står utanför bostadsmarknaden. Att det stora kvarteret med alla dess olika delar och funktioner dessutom byggts på mindre än två år är helt unikt i sig.

Den prisbelönta arkitektbyrån DinellJohansson har ritat Kvarter 11 som nu blir ett landmärke i stadsmiljön. I tre av husen, Livia, Luna och Helio ryms bostäderna. I de välvda hörnhusen ligger det moderna boendekonceptet COLIVE och kontor. I bottenplan mot gatorna samlas butiker, restauranger och service, och på den grönskande innergården finns en lummig oas med plats för både ro och socialt liv. Kvarteret är omgivet av torg, park och publika ytor och ligger ett stenkast från den nya tunnelbanestationen.

- Resona har både utvecklat och byggt hela kvarteret. Tack vare vårt innovativa sätt att arbeta har vi inte bara lyckats skapa en unik helhet, vi har även byggt det i rekordfart, säger Fredrik Bele, vd Resona.

Järfälla kommun driver det stora stadsutvecklingsprojektet i Barkarby och var med på invigningen.

- Det här är ännu en historisk milstolpe – idag öppnar vi upp en helt ny del av Barkarbystaden mitt emot den kommande tunnelbanan. Resonas hållbara kvarter kommer att bidra starkt till ett livskraftigt och sprudlande stadsliv, säger Eva Ullberg, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Resonas KV11 omfattar totalt 26 000 kvm och innehåller

• 397 bostäder om 1-2 rum och kök
    • 14 COLIVE-bostäder med 134 bostadsrum med COLIVE AB som hyresvärd
    • Kontor om 3200 kvm
    • 10 studiolägenheter för arbete och boende.
    • Lokaler för restaurang, kafé, service och butiker om 1800 kvm.

Hållbarhetslösningar i KV11

• Delade ytor och funktioner i COLIVE-delen. En effektiv klimatåtgärd som leder till minskad klimatpåverkan per person och bidrar till minskad ensamhet.
    • Stommen består bland annat av trä och klimatförbättrad betong.
    • Kvarteret får solceller och grönt tak.
    • Fastigheterna värms upp med bergvärme. Anläggningen har även använts som värmekälla under del av byggtiden.
    • De boende har möjlighet att följa den egna energianvändningen.
    • Egen bilpool och cykelpool för att minska behovet av egen bil.
    • Lummig och grönskande innergård med utegym, grillplatser och matplatser.
    • Bostäder upplåts till Stockholms Stadsmissions Bobyrån.
    • Certifiering av fastigheterna enligt Miljöbyggnad Silver.

Resona är ett fastighetsbolag som utvecklar, bygger och förvaltar en mix av bostadsrätter och hyresrätter. Med fokus på innovation och hållbarhet vill Resona bygga ett bättre Sverige. Verksamheten tar ansvar för hela förädlingskedjan, från affärsutveckling, projektutveckling och entreprenad till förvaltning. Resonas portfölj innehåller över 3 500 bostäder i elva kommuner – från Staffanstorp i söder till Åre i norr.