De nya kvarteren ut mot Mikrofonvägen på Telefonplan kommer rymma hyresrätter, studentbostäder och lokaler. Bild framtagen av AIX Arkitekter

Resona tilldelas markanvisning på Telefonplan för nytt hållbart bostadsprojekt

En mix av hyresrätter, studentbostäder och lokaler med hållbarhetsfokus ska byggas i två kvarter mot Mikrofonvägen.

Stockholm stad har tilldelat Resona markanvisning av två hållbara bostadskvarter på Telefonplan. Där ska bolaget utveckla och bygga en mix av moderna bostäder och lokaler för långsiktig förvaltning. Kvarteren omfattar 12 400 BTA, 156 bostäder och lokaler.

Resonas hållbarhetsmål är att bygga klimatneutrala plusenergihus och skapa bättre förutsättningar för biologisk mångfald efter byggnation än innan. Projektet kommer att bli en viktig del av Resonas strävan att bidra till att bygga ett bättre Stockholm med fokus på innovation och hållbarhet.

"Vi är mycket glada över att ha fått markanvisning på Telefonplan för vårt nya bostadsprojekt. Nu ser vi fram emot att skapa en modern och hållbar livsmiljö för de boende och att bidra till utvecklingen av området", säger Johan Bonander, affärsutvecklare på Resona Utveckling AB.