Resona utvecklar nya hållbara bostäder i Bäckby centrum

Bostadsutvecklaren Resona har förvärvat en tomträtt bestående av en centrumfastighet i Bäckby centrum, Västerås, samt tilldelats markanvisning för utveckling av centrumet och intilliggande kommunal mark. Nu ska nya trevliga kvarter med hållbara hyresrätter och bostadsrätter utvecklas på platsen. Målet är att skapa en attraktiv och trygg stadsdel för Västerås invånare att bo, leva och verka i.

Kvarteret kommer bestå av ca 250 nya hyresrätter och bostadsrätter. Trivsel och trygghet skapas genom aktivitet i bottenvåningarna, belysning, gröna gårdar samt stråk och torg mellan husen där människor kan mötas.

Hållbarhet är ett ledord i utvecklingen av Bäckby centrum och Resonas hållbarhetsmål är att hyresrätterna ska bli klimatneutrala plusenergihus samt att skapa bättre förutsättningar för biologisk mångfald efter byggnation än innan.

- Genom att utveckla, bygga samt långsiktigt äga och förvalta hyresrätterna kan vi bidra till att fler västeråsbor får moderna, hållbara bostäder. Utvecklingen av Bäckby gör även att det blir en trevlig och trygg stadsdel att längta hem till, säger Fredrik Bele, VD på Resona.

Västerås stad har under flera år drivit utvecklingen av Bäckby centrum och det här blir den sista viktiga pusselbiten. Planarbetet beräknas starta under 2023.

- Vi känner ett stort stöd från Västerås stad och ser fram emot att vara med och omvandla stadsdelen till något unikt bra, säger Fredrik Bele, VD på Resona.