Bildkälla: Sollentuna kommun

Sollentunahem och Resona ingår avsiktsförklaring i syfte att uppföra nyproduktion i Helenelund

Resona och Sollentunahem har ingått en avsiktsförklaring gällande fastigheten Hoppet 1 i Helenelund. Sollentunahem har för avsikt att överlåta delar av sina byggrätter inom beslutad detaljplan till Resona.

Inom ramarna för samarbetet kommer Sollentunahem att bygga hyresrättslägenheter och Resona bygga bostadsrättslägenheter. Detta görs i en genomtänkt kombination som passar bra för området.

- Vi är mycket glada över möjligheten att tillsammans med Sollentunahem få utveckla framtidens Helenelund. Kvarteret Hoppet har goda förutsättningar att bli ett trivsamt område med en bra blandning av hyresrätter, bostadsrätter och kommersiella lokaler i kollektivnära läge, säger Fredrik Bele, VD på Resona.

Under 2022 tar Sollentunahem och Resona tillsammans fram en plan för genomförandet, bland annat vad gäller antal lägenheter och fördelning mellan hyresrätt/bostadsrätt. Byggnationen beräknas starta under 2023.

- Vi är glada över att ha hittat en spännande samarbetspartner för att utveckla Hoppet i Helenelund, vi ser att Sollentunahem och Resona kompletterar varandra på ett bra sätt. Bostadsområden mår bra av blandade boendeformer och vi vill gärna se en kombination av hyresrätter och bostadsrätter, säger Sollentunahems fastighetsutvecklingschef Per Wistedt.