"Time2work” är temat för Reumatikerförbundets kampanj på Internationella reumatikerdagen

Detta händer där du bor på Internationella reumatikerdagen

I samband med Internationella reumatikerdagen 12 oktober arrangerar reumatikerdistrikt och reumatikerföreningar aktiviteter runtom i Sverige.

På Internationella reumatikerdagen kan du som tror att du har en reumatisk sjukdom besöka reumatologmottagningar och få rådgivning av vårdpersonal. Om du vill lära dig mer arrangeras föreläsningar om reumatiska sjukdomar, och utställningar om hjälpmedel som underlättar vardagslivet. Alla aktiviteter är öppna för allmänheten.

Dalarna
Föreläsning
Tid: 18:30-21:00
Plats: Orion, hotell Galaxen, Borlänge.
Vad kommer att hända? Reumatolog Britt-Marie Nyhäll-Wåhlin föreläser om sjukdomen artros, om varför man får artros, vilka behandlingsmöjligheter som finns och vad du kan göra själv för att lindra symtomen. Marie Nordström, sjuksköterska, föreläser om träning och artros. Inträde 40 kronor.

Göteborg
Öppen mottagning
Datum: 11 oktober
Tid: 08:00-11:00
Plats: Reumatologmottagningen vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Mölndal
Vad kommer att hända? Reumatologen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset kommer att ha öppen mottagning i samband med Internationella reumatikerdagen. Reumatologen SU/Mölndal välkomnar personer som under det senaste året fått en eller flera kvarstående svullna leder och ännu inte vet orsaken. Sökande ska vara minst 18 år. Representanter från Reumatikerdistriktet i Göteborg kommer som tidigare år, att medverka under hela förmiddagen. Reumatikerförbundets ordförande Lotta Håkansson besöker mottagningen under dagen.

Jämtland
Öppen mottagning:
Tid: 13:00-15:00
Plats: Remonthagen Östersund, Reumakliniken
Vad kommer att hända? Öppet hus för allmänheten. Personal som sjuksköterska och fysioterapeut kommer att svara på frågor. Reumatikerdistriktet Jämtland och reumatikerföreningar deltar med information och informationsmaterial.

Uppsala län
Föreläsning & Utställning
Datum: 12 oktober
Tid: 11:00-15:00
Plats: Kungsgatan 62, Uppsala.
Vad kommer att hända? Reumatikerdistriktet bjuder in medlemmar och allmänheten till en dag med föreläsning och aktiviteter kring tema rörelse. Föreläsning av fysioterapeut Christina Emilson och Rehab-yoga med instruktör Carina Järvi, samt utställning av hjälpmedel och badkläder. Anmäl intresse till Reumatikerdistriktets ordförande Anita Elb Jorde, anitaej@bredband.net.

Torgaktivitet
Tid: 10:00-14:00
Plats: Akademiska sjukhuset, ing 70.
Vad kommer att hända? På torget utanför Apoteket kommer reumatikerdistriktet att ha informationsbord med broschyrer från Reumatikerförbundet. Dessutom visas träningsfilmer med fysioterapeuten Elin Löfberg. Borden bemannas av personer med egen erfarenhet av reumatisk sjukdom.

Västmanland
Öppen mottagning
Datum: 11 oktober
Tid: 10.00-12.00
Plats: Reumatologen, Västerås Lasarett
Vad kommer att hända? Öppet hus med hela personalen från reumatologen som står till förfogande med informationsmaterial, blodtrycksmätning, mätning av handstyrka. Läkare finns på plats för rådfrågning. Det serveras kaffe, cider med mera. Reumatikerdistriktet och reumatikerföreningen Västerås finns på plats för att sprida kunskap.

Örebro
Mässa
Datum: 2 oktober redan klart i princip
Tid: 13:00-18:00
Plats: Wilandersalen på Universitetssjukhuset Örebro
Vad kommer att hända? En mässa där man kan gå runt och prata med de utställare som man tycker är intressanta. På scenen kommer det att vara aktuella ämnen var tjugonde minut. En dag fylld av intressanta punkter.

Om kampanjen Time2Work!
”Time2work” är temat för Reumatikerförbundets kampanj på Internationella reumatikerdagen. Kampanjen är initierad av EULAR, European League Against Rheumatism. Kampanjen syftar till att lyfta betydelsen av arbete och behovet av tidig diagnostisering av reumatiska och sjukdomar i rörelseorganen, samt snabb tillgång till evidensbaserad behandling som kan förhindra ytterligare skador och lidande för individen och kostnader för samhället.#connecttoday #time2work

Om Internationella reumatikerdagen 12 oktober Internationella Reumatikerdagen, World Arthritis Day, grundades 1996 av Arthritis and Rheumatism International, ARI, och uppmärksammas varje år den 12 oktober runt om i hela världen. Mer information om de aktiviteter som Reumatikerförbundet, dess föreningar och distrikt genomför finns på Reumatikerförbundets hemsida www.reumatiker.se.

Regioner

Om Reumatikerförbundet: Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 48 000 medlemmar. Vi företräder över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom, eller någon annan sjukdom i rörelseorganen. Sedan 1945 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerförbundets forskningsfond stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste fem åren har vi delat ut över 100 miljoner kronor till forskning.