Lotta Håkansson, förbundsordförande. Fotograf: Tim Sobek

Över 13 miljoner kronor till forskning inom reumatologi

Reumatikerförbundet delar ut över 13 miljoner kronor till forskning om reumatiska sjukdomar i år. Flera av de beviljade forskningsprojekten återspeglar att reumatiska sjukdomar är så mycket mer än bara ledsmärta – de kan påverka hela kroppen och hela livet.

Reumatikerförbundet har beviljat anslag till 81 forskningsprojekt för 2023.Totalt är det 13 049 365 kronor som delas ut till projekt över hela landet.

- Det är fantastiskt att vi kan dela ut så mycket pengar och vara en av de största privata bidragsgivarna till reumatologisk forskning i Sverige. Alla gåvor från allmänheten gör detta möjligt, säger Lotta Håkansson, förbundsordförande.

I Göteborg ska forskarna utveckla en metod för att kunna upptäcka hjärtpåverkan tidigare hos personer med myosit. Ett annat projekt ska undersöka hur tarmfloran påverkar hjärnan och studera eventuell samsjuklighet, som exempelvis depression, vid reumatoid artrit.

I Linköping pågår ett projekt som ska ta fram ett digitalt stöd som kan bidra till en hållbar arbetssituation för personer med reumatiska sjukdomar. Och i Lund ska nya metoder tas fram för att upptäcka lungskada vid systemisk skleros.

Ett annat projekt pågår i Stockholm, där forskarna ska försöka förstå faktorer som kan påverka en graviditet. Syftet är att kunna ge bättre råd till kvinnor med reumatiska sjukdomar som planerar en graviditet.

Läs mer om exemplen ovan här:

Göteborg: https://reumatiker.se/forskningsprojekt/ny-metod-for-forbattrad-diagnostik-vid-hjartengagemang-hos-myosit-patienter/

Göteborg: https://reumatiker.se/forskningsprojekt/hur-kan-tarmfloran-paverka-hjarnatrofi-hos-patienter-med-reumatoid-artrit/

Linköping: https://reumatiker.se/forskningsprojekt/appen-sweppeia-for-en-hallbar-arbetssituation-en-randomiserad-kontrollerad-studie-av-en-digital-stod-och-samverkansintervention-for-personer-med-inflammatorisk-ledsjukdom-och-deras-arbetsgi/

Lund: https://reumatiker.se/forskningsprojekt/nya-biomarkorer-for-att-tidigt-diagnostisera-lungpaverkan-vid-systemisk-skleros/

Stockholm: https://reumatiker.se/forskningsprojekt/graviditet-hos-kvinnor-med-inflammatorisk-ledsjukdom-hur-paverkar-sjukdomsaktivitet-och-behandling-och-hur-kan-vi-bast-lara-oss-mer/

Länk till samtliga 81 forskningsprojekt finns här:

Frågor? Kontakta gärna Monica Persson, forskningsansvarig, Reumatikerförbundet, telefon 072-144 88 86, monica.persson@reumatiker.se