Efter talet i Almedalen: Så här blir din politik bättre för Verklighetens folk, Maud Olofsson!

Kompetent bemötande av verklighetens folk
RFSL arbetar för att hbt-personer ska ha lika god hälsa som andra. Så är inte fallet idag. Samhällets problem med homofobi och transfobi spelar stor roll för både det fysiska och psykiska välmående. Forskning visar bland annat att hbt-personer i högre utsträckning än andra inte anser sig ha god hälsa, att långt fler hbt-personer än andra har depressionsrelaterade problem och att fler hbt-personer än andra gör självmordsförsök. Dessutom är narkotika- och alkoholmissbruket mer utbrett i hbt-gruppen och hatbrotten ökar.

I rapporten Hon Hen Han skriver Ungdomsstyrelsen att bemötandet av unga hbt-personer behöver bli bättre på de ordinarie kommunala ungdomsverksamheterna men också att kommunerna bör se till att unga hbt-personer har egna mötesplatser. Det borde också vara en självklarhet att kommunerna utbildar sina ungdomsmottagningar och andra institutioner i hur de ska arbeta för att välkomna, kompetent bemöta och stödja hbt-personer. Detta är dessutom helt i linje med det Centern skriver i sitt Landsbygdsmanifest från i maj i år.

— Centerpartiet är stora i många kommuner och måste arbeta aktivt lokalt för att hjälpa unga hbt-personer där de bor, över hela landet, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

— Kommuner och landsting har ett ansvar för alla sina invånare och ett bra sätt att ta ansvar också för hbt-personer är att utveckla konkreta handlingsplaner med åtgärder för att göra kommunen eller landstinget mer inkluderande för alla människor, oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck, säger Ulrika Westerlund.

Verklig hiv-prevention är allas ansvar
RFSL arbetar för att förändra smittskyddslagen så att informationsplikten försvinner. Bestämmelsen att de som känner till att de lever med hiv måste upplysa sina sexualpartners om detta riskerar att försätta hiv-positiva i rättsosäkra situationer och är dessutom kontraproduktiv. Det finns inget som helst bevis för att lagstiftande åtgärder av det här slaget bidrar positivt till hiv-preventionen och UNAIDS rekommenderar därför alla länder att ta bort sådana lagar.

— Som ordförande i socialutskottet skulle Kenneth Johansson från Centerpartiet kunna vara drivande i ett sådant förändringsarbete. En förändring av smittskyddslagen i en riktning som tydligt signalerar alla individers ansvar för att praktisera säkrare sex borde vara en fråga som stämmer överens med ett liberalt partis värderingar, säger Ulrika Westerlund.

RFSL är Verklighetens folk
Under årets valrörelse fyller RFSL begreppet ”Verklighetens folk” med politiskt innehåll och driver fem politiska krav mot alla partier:

• Familjepolitik för verklighetens familjer

• En hbt-kompetent asylpolitik i en verklig värld

• Verklighetsanpassad vård för transpersoner

• Kompetent bemötande av verklighetens folk

• Verklig hivprevention är allas ansvar

Läs mer på www.rfsl.se - klicka på länken Verklighetens folk

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se

• ulrika westerlund
  • transfobi