Grattis Danmark!

Idag fattade det danska folketinget beslut om att låta samkönade par i Danmark prövas som adoptivföräldrar. Danmark är relativt sent ute med lagen men kan ha större förutsättningar för att få tillstånd adoptioner för samkönade par.

— Vi vill gratulera danskarna. Dagens beslut leder förhoppningsvis till att danska samkönade par får en reell möjlighet att adoptera, vilket ännu inte är fallet i Sverige trots att vi införde lagen för sju år sedan, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL.

I Sverige har samkönade par haft möjlighet att prövas som adoptivföräldrar sedan 2003. Trots det arbetar inga av de etablerade adoptionsorganisationerna i Sverige med att hjälpa samkönade par adoptera barn från andra länder. De nationella adoptionerna är fortfarande få men ökar och samkönade par har i praktiken mycket små möjligheter att få adoptera barn även inom Sverige.

— Det pågår en stor baby-boom bland Svenska hbt-personer men den beror främst på att homo- och bisexuella kvinnor som par kan få hjälp med insemination eller i männens fall, att barn tillkommer med hjälp av surrogatmödrar i annat land. Svenska samkönade par har fortfarande ingen reell möjlighet att adoptera, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL.

Eftersom möjligheterna att få adoptera är så små i praktiken är det få samkönade par som ansöker om att prövas som adoptivföräldrar. För att ändra på det skulle man behöva se över rutinerna både internationella så väl som nationella adoptioner.

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

• sören juvas
  • adoption