Maria Sjödin från RFSL invald i ILGA Worlds styrelse

I helgen valdes Maria Sjödin, verksamhetschef på RFSL, in i styrelsen för ILGA World. Genom det stärker RFSL sitt internationella engagemang ytterligare.

ILGA World är en världsomspännande paraplyorganisation för hbt-organisationer. Det är den enda globala hbt-organisationen och har över 600 medlemsorganisationer på alla kontinenter.

RFSL har i 60 år drivit på för förändring i Sverige och sedan flera år har vi också ökat vårt engagemang i internationella sammanhang, genom ILGA World och dess europeiska avdelning ILGA Europe och andra internationella organisationer, men också genom samarbeten med enskilda hbt-organisationer i bland annat Uganda, Indonesien, Litauen och Turkiet.

— Varje region, land och kontinent står inför egna utmaningar men uttrycken för homofobi och transfobi är snarlika över hela världen. Därför har vi mycket att lära av varandras framgångar och svårigheter genom att samarbeta globalt, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Maria valdes in i ILGA Worlds styrelse som representant för ILGA Europe under den årliga konferensen som i år hölls i Haag.

— För att få till stånd förändring runt om i världen måste hbt-personer själva vara en del av förändringen. Genom ILGA kan vi samarbeta och stödja arbetet för hbt-personers mänskliga rättigheter runt om i hela världen, säger Maria Sjödin, verksamhetschef för RFSL och nyinvald i styrelsen för ILGA World.

— Jag är mycket stolt över förtroendet som jag fått av ILGA:s medlemmar. ILGA fyller en enormt viktig uppgift och jag ser styrelseposten som en möjlighet att använda RFSL:s 60-åriga erfarenhet för att stärka ILGA:s kapacitet och utveckling, säger Maria Sjödin.

För frågor och vidare information kontakta:
RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se