RFSL positiva till fällande dom mot Leif Liljeström

Med hänvisning till Högsta Domstolens friande av Åke Green har hovrätten i västra Sverige idag friat Leif Liljeström för hets mot folkgrupp. Samtidigt fälls han för medhjälp till hets mot folkgrupp. - Vi ser positivt på den fällande domen i dag i hovrätten för västra Sverige, säger Sören Andersson, förbundsordförande för RFSL i en kommentar. - Men samtidigt är vi besvikna att den åtalades egna åsikter inte ansågs vara tillräckligt grova för att fällas. Hur mycket hot om våld ska hbt-personer utsättas för innan det är olagligt? undrar Sören Andersson. Svår fråga - Frågan är svår. Å ena sidan fälls han för medhjälp men å andra sidan frias han för sina egna uttalanden, uttalanden som tillskriver en folkgrupp osanna epitet och egenskaper, fortsätter Sören Andersson. - Den enda fördelen är att rättsväsendet måste börja inse att tillämpningen av lagstiftningen är för tandlös när sådana här uttalanden kan godtas, säger Sören Andersson. - Det är inte rimligt att vi i vårt land har ett så urholkat skydd för de grupper som är utsatta för kollektiva kränkningar och hets. Hot, våld och mord börjar med hets, och det är där lagen måste sätta stopp. RFSL kräver nu att lagen om hets mot folkgrupp utreds på nytt, avslutar Sören Andersson. För frågor och vidare information kontakta: RFSL:s pressekreterare Thomas Laurell, 0736 – 60 32 64, alt thomas.laurell@rfsl.se RFSL:s förbundskansli Tel: 08-50 162 900 E-post: press@rfsl.se RFSL, riksförbundet för sexuellt likaberättigande, är ett förbund som verkar för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter. RFSL bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.